Nya material inom tätningsteknologin

Det är gott om nya innovationer på Elmia Subcontractor. Tyska Freudenberg, världsledande inom tätningsteknologi, visar bland annat ett nytt polyurethanmaterial och ett nytt fluorgummi för axeltätningar.

På företagets svenska avdelning i Bromma står sedan drygt ett år tillbaka två CNC-svarvar, främst avsedda för prototypframtagning och akuta kundärenden, men man kan också producera mindre serier.

Patrik Boberg, key account manager, känner att det är en expresservice som uppskattas.

– I Bromma kan vi svarva tätningar upp till 600 millimeter lite drygt, förklarar han.

Det är visserligen blygsamt jämfört med huvudenheten i Tyskland som kan producera dimensioner ända upp till två och en halv meter, men det är ändå en bra gardering för små och brådskande bestyr. Samma gäller möjligheten att ta fram prototyper.

– Vi kan exempelvis hjälpa kunder att hitta billiga lösningar för att komma i gång med en produkt. I stället för att göra ett provverktyg kan vi svarva ett par tätningar att testa med helt enkelt, betonar Patrik Boberg.

I övrigt har Freudenberg mycket fokus för dagen på sina produktnyheter. Den som stannar upp i deras monter på Elmia Subcontractor kan bekanta sig med företagets nya polyurethanmaterial för framför allt hydraulikcylindrar.

– Det är ett väldigt starkt material som klarar oerhört höga tryck och höga temperaturer. Det är testat mellan minus 40 till plus 125 grader, berättar Patrik Boberg och fortsätter:

– Materialet är också väldigt bra när vi tittar på nya miljöbaserade oljor. Typ ester- och glykolbaserade medier. Det används mer och mer i dag i modern hydraulik för att skydda miljön. Det här materialet klarar just dessa oljetyper utan att förstöras i högre temperaturområden.

Freudenberg är också i framkant när det gäller tätningar för roterande applikationer. Det som kallas Simmerring. Företaget lanserar inom det segmentet ett nytt fluorgummi som är framtaget för de nya oljetyper som blir allt vanligare på transmissionssidan. Namnet på materialet är 75 FKM 260466.

– Med det nya materialet kan vi uppnå längre driftstider på de flesta applikationer, avslutar Patrik Boberg.