Nytt skyddsräcke för gående och cyklister

Ramirent kommer till På Väg med ett nytt skyddsräcke för cyklister och gående. Det är designat och utvecklat på ett helt annat sätt än traditionella kravallstaket och TA-balkar i betong som annars används. Dessutom blir det premiärvisning för en fordonsbarriär med alldeles färsk patentansökan.

– Vårt GC-räcke ger ett helt nytt skydd. Det liknar inget av det som finns i dag och vi har fått otroligt bra respons på det sedan det sattes på marknaden förra sommaren. Det här är en produkt som är önskad av både användare och tillsynsmyndigheter, säger Lars Boogh, operativ chef på Safety Solutions Jonsereds AB, dotterbolag till Ramirent.

Safe-Pass GC-Räcke är högre än de kravallstaket som oftast finns i dag vid passager vid vägarbeten, hela 1,4 meter högt och gjort i aluminium med ett finmaskigt stålnät som skydd vid räcket. Räcket står också med lösa separata fötter, till skillnad mot dagens tunga betongklumpar som ofta syns vid vägarbeten där cyklister och gående passerar.

– De lösa fötterna på räcket ger en mycket låg tyngdpunkt för systemet. Räcket är designat för att ta så lite vindtryck som möjligt. Därför är också alla produktdelar rundade, som till exempel aluminiumröret och reflexröret.

Reflexröret med LED-belysning är en viktig detalj som finns med som tillbehör till GC-räcket.

– Det ökar synligheten i mörker. I montern kommer vi ha en liten tunnel där man kan gå in med ficklampa och prova och se skillnaden mellan ett vanligt traditionellt kravallstaket och vårt belysta GC-räcke.

Ramirent har även en spännande premiärvisning på mässan – ett första offentliggörande av en uppfinning efter inlämnad patentansökan. Det handlar om deras helt nya Safe-Pass Fordonsbarriär, där patentansökan lämnades in bara veckorna före mässan.

– Den har vi tagit fram tillsammans med användarna på vägarbetsplatser. Det är ett system i stål, en stålbarriär delvis fylld med betong med en kopplingsanordning som kan monteras utan att man är i närheten av de delar där det finns klämrisk. Huvudsyftet är att barriären ska ha ett mycket säkert och enkelt montage.

– Den är precis nu inför mässan testad i två olika krocktest i Frankrike med mycket goda resultat, ett med en tio tons lastbil och ett test med en mindre personbil, som båda kraschar in i det. Det ska bli väldigt spännande att få visa upp vår nya fordonsbarriär nu på mässan, det ser vi mycket fram mot! avslutar Lars Boogh.