Gamleby gymnasium lockar allt fler elever till lantbruksutbildning. Fr v Simon Andersson, Anders Norberg och Simon Wejnemark.

Ökat intresse för lantbruksutbildning

I regeringens kommande livsmedelsstrategi pekas brist på arbetskraft ut som ett kommande problem för svenskt lantbruk.

Men enligt Anders Norberg, lärare vid naturbruksgymnasiet i Gamleby, är trenden på väg att vända.

Hushållningssällskapets tre gymnasieskolor ställde ut på Elmia Lantbruk. En av dem finns i Gamleby. Klasserna är visserligen inte fulla, men intresset är större än på flera år.

Enligt Anders Norberg finns flera förklaringar. Dels finns ett ökat intresse från ungdomar för lantbruk och dessutom har skolan genomfört förändringar som ökat intresset.

– Vi startade en kombinerad linje för entreprenad och lantbruk. Det har gjort att fler söker till oss, säger han.

Inriktningarna på entreprenad och lantbruk har första läsåret gemensamt. Under det året får även de som inriktat sig på att köra grävmaskin komma i kontakt med djur, vilket i flera fall har väckt intresset för lantbruk till den grad att de valt att byta inriktning.

Vidare har skolan lagt ned det egna lantbruket och mjölkproduktionen. Markerna är utarrenderade, men disponeras för skolans verksamhet. Utbildning i djurskötsel bedrivs på gårdar i närområdet.

– Utbildningen fungerar bättre utan egen produktion, vilket eleverna uppskattar, säger Anders Norberg.

I montern hade han med sig två elever, Robin Andersson och Simon Wejnemark.

– Jag har växt upp på en mjölkgård och kan inte tänka mig något annat arbete. Det är fritt, väldigt varierat och jag tycker om djur, säger Robin Andersson.