Ovako lanserar ny stålfamilj med unika egenskaper

Traditionsenligt lanserar stålproducenten Ovako stora nyheter på Elmia Subcontractor. I år visar företaget bland annat innovationen Hybrid steel.
– Det är en ny stålfamilj med unika egenskaper, säger Jukka Kivelö, Ovakos försäljningschef i Skandinavien.

Genom att kombinera olika egenskaper från exempelvis verktygsstål, maråldringsstål och rostfritt stål har Ovako tagit fram världsnyheten Hybrid steel. Under Elmia Subcontractor lanserar företaget den nya stålfamiljen på den nordiska marknaden.
– Det har funnits liknande stål tidigare, men det har varit väldigt dyrt att tillverka. Nu kan vi göra det i vår egen massprocess. Hybrid steel har en bra portfölj av bra egenskaper, bland annat att stålet behåller sina egenskaper även i varmt tillstånd. Något som är viktigt när du tillverkar exempelvis motordetaljer, säger Jukka Kivelö.

Stål med lågt klimatfotavtryck
Green clean steel är en annan viktig lansering för Ovako, som baserar sin ståltillverkning på återvinning och genom nordiskt producerad el.
– Stålindustrin står för tio procent av världens koldioxidutsläpp och det blir mer och mer fokus på det här. Vi gör stålvärldens renaste stål, med lågt klimatfotavtryck, och det är något som vi jobbar stenhårt för att kunderna ska få upp ögonen för, säger Jukka Kivelö.

På torsdag mellan 11.30 och 12.30 presenteras både Hybrid steel och Green clean steel under ett lunchseminarie på Functional Food i Hall B.