Elaine Green från Connemara på Irland framför sin juvel.

Publikrusning till Nordic Trophy

Det putsas och poleras. Motorer brummar och under de uppfällda huvarna visas skimrande rena motorutrymmen. Det är Nordic Trophy som är igång och publikmassorna går förundrat omkring bland de häftiga lastbilarna som visas på Elmia Lastbil.

En populär attraktion på Elmia Lastbil är Nordic Trophy som i år arrangeras för 36:e gången. Deltagarna kommer med motivlackade lastbilar och tävlar helt enkelt om vem som har häftigast lastbil. Bilarna bedöms i allt ifrån motivlack till flärdfulla inredningar och läckra utsmyckningar. Tävlingen är uppdelad i två klasser: Mästarklass och Utmanarklass.

En av deltagarna är Julian Davis från Irland som i år gör debut i Mästarklassen.
–Vi ställde upp i utmanarklassen ifjol, vann och fick därför en inbjudan till årets Nordic Trophy, berättar Elaine Green som driver ett åkeri med sin partner Julian Davis.

De ställer ut med en Scania T 580 motivlackad med scener ur filmen ”Resident Evil” och utsmyckad med kopplingar till filmen.
–Julian är helt tokig i de filmerna, förklarar Elaine och berättar att de lagt ut cirka 400 000 euro på ekipaget.

Till vardags körs sand och grus med lastbilen, men av detta syns inga spår. Bilen är i toppskick. Men så sköts den också ytterst noggrant. Efter varje körning är det putsning som gäller, av såväl motorutrymme som lack.

Vad är ambitionen med årets upplaga av Nordic Trophy?
–En medaljplats vore roligt.

Är det här er favoritbil att köra när ni jobbar?
– Nej faktiskt inte. Jag föredrar att köra en som inte man behöver vara lika rädd om när man kör, säger Elaine och skrattar.

Publiken på Elmia Lastbil får rösta på sin favorit och klockan 17 ikväll avslöjas vinnaren.