Pulverlackering intar träbranschen

Pulverlackering har av tradition använts främst till stålprodukter. Men tack vare den tekniska utvecklingen är det nu lika enkelt att använda pulver till trä och MDF. Det norska företaget Jotun berättar om fördelarna på Elmia Subcontractor.

Vid pulverlackering appliceras pulvret med elektrostatisk laddning och måste härda vid höga temperaturer. Det har begränsat användningsområdet till ledande material och material som tål hög värme. Fram till nu.
– Allt eftersom teknologin förändrats har man sett att nya användningsområden – som exempelvis MDF eller trä – är möjliga eftersom det går att hålla nere temperaturerna. Dessutom kan man använda sig av fuktigheten i träet för att få färgpartiklarna att fastna på ytan, säger Carl-Oskar Hjern, försäljningschef för Sverige och Finland på Jotun.

Bra för miljön
Fördelarna med pulverlackering är flera. Den ena delen är miljö- och hälsoaspekten eftersom pulverlackering är en torr metod utan något lösningsmedel. Den andra aspekten handlar om en mer effektiv logistikkedja.
– När en kökslucka målas med våtprimer, efter att den har bearbetats för att få mönster, reser fibrerna sig och den måste slipas igen. Vilket innebär att nästan 50 procent av färgen slipas bort, säger Carl-Oskar Hjern och fortsätter:
– Så blir det inte med pulver eftersom det inte finns något lösningsmedel som kan reagera på fibrerna. När vi har lagt vår pulverprimer går det att gå direkt till topplackering utan någon mellanslipning eller extra primerskikt.

Processtiden kan därmed halveras eftersom flera av stegen kan plockas bort.

Direkt till kund
Exempelvis kan en pulverlackerad produkt skickas direkt till kund efter att den har svalnat efter härdningen. Färgen behöver alltså inte stelna upp mot ett dygn som kan vara fallet med våtfärg.
– Eftersom alla processer är uppbyggda kring våtlackering kan det bli en dyr investering med pulverlackering. Men i det långa loppet är det en mycket mer stabil process med färre steg som kan gå fel, säger Carl-Oskar Hjern.