Ulf Petersson är en av Recticels representanter under årets Elmia Subcontractor.

Recticel visar upp bredden

Recticel är på Elmia Subcontractor för att visa att de är mer än ett skumplastföretag.

– Vi är faktiskt större inom bilindustrin än vi är på möbler, säger Ulf Petersson, Senior Sales Technical Foams.

Recticels produkter finns i allt du kan tänka dig. Från ventiler, diskmaskiner och gräsklipparens bränslefilter till dörrpaneler, tak och inuti plåtar i Volvobilar. Det är bredden som Recticel fokuserar på under Elmia Subcontractor.

– Vi vill visa att vi finns överallt, även om vi inte syns. Vi är en klassisk underleverantör och det betyder att Elmia Subcontractor är den enda mässan som vi känner att vi hör hemma i. Här skapar vi en massa kontakter, som kan vara början till affärer – även om det kan ta flera år, säger Ulf Petersson.

Recticel har upp emot 100 fabriker runt om i Europa, något man ser som en stor konkurrensfördel.

– I princip är det så att var du än har en fabrik så har vi det också. Har ett företag tillverkning i exempelvis Rumänien kan vi leverera från vår fabrik där.