Hur kan små och medelstora företag stärka sin innovationskraft? Det var frågan på scenen på Elmia Subcontractor på tisdagen. Från vänster ses moderatorn Bengt Spjuth, Gustav Österström, vd på Science Park Jönköping, Maria Rosendahl, chef kompetensför

Så kan du förverkliga dina innovationer

Hur kan små och medelstora företag stärka sin innovationskraft? Just nu råder visserligen högkonjunktur i Sverige, men frågan är berättigad.

En viktig punkt som togs upp på stora scenen under första dagen av Elmia Subcontractor.

En definition av start-ups är företag yngre än sju år och som har tagit in externt kapital. För denna typ av företag och företagare finns olika stöd och innovationsmiljöer att söka sig till.

Men hur är det för redan befintliga företag som sitter inne med nya idéer? Hur kan entreprenörskapet och innovationskraften stärkas för dem?

– Vi måste jobba tillsammans för att ge de absolut bästa förutsättningarna, säger Lena Miranda, vd på Science Park Mjärdevi som tillsammans med Gustav Österström, vd på Science Park Jönköping och Maria Rosendahl, chef kompetensförsörjning och innovation på Teknikföretagen satt i panelen.

Mycket handlar om att tänka nytt och kanske utanför boxen. Bara för att ett företag har funnits i 30 år innebär det inte att det kommer att finnas om ytterligare 30 år.

– Det handlar om förnyelse och utveckling. Kunder förändras över tid och då måste man som företagare också göra det. Innovationer handlar om att stärka Sverige AB, då fortsätter alla att växa, menar Lena Miranda.

Maria Rosendahl är inne på samma linje.

– Det är oerhört viktigt med innovation i takt med ökade konkurrens, inte bara regionalt eller nationellt, utan från hela världen. Vad kan jag på mitt lilla bolag få ta del av konkret? Man måste vara på tårna.

Vad ska man då tänka på om man sitter inne med en bra idé, en tanke som kan leda till något stort och givande för företaget? Följande råd gavs av paneldeltagarna:

• De gäller att utvärdera innovationen snabbt, att det blir ett ja eller ett nej. Då vet man om man ska arbeta vidare med idén, säger Gustav Österström.
  • Att hitta samverkan och ny kompetens, kanske med företag eller studenter som sitter inne med rätt sorts kunskap, säger Maria Rosendahl.

Gör en behovskartläggning. Kundbehovet ändras hela tiden, då måste även du och ditt företag förändras, säger Lena Miranda.