Flyttbar boggie balanserar skotarvagnen och gör den säkrare efter en fyrhjuling.

Säkrare fyrhjuling med rätt vagn

Säkerheten med fyrhjulingar är en ofta diskuterad fråga. Men lika viktigt är vad som hänger efter maskinen. Det är förklaringen till att intresset för Avestavagnen ökar, både i Sverige och på export.

En felaktigt och tungt lastad vagn ökar risken för att fyrhjulingen reser sig i uppförsbackar och tippar. Det finns två åtgärder som minskar riskerna – drivande hjul även på vagnen och flyttbar boggie.

– Med en flyttbar boggie kan vagnen balanseras så att kultrycket blir rätt, förklarar Pär Johansson på Avestavagnen, som tillverkas av Unimet AB.

De kommer att visa hela sitt sortiment av miniskotare (skogsvagnar med hydraulisk kran) och vanliga vagnar på MellanskogsElmia i Sala 19-20 augusti.

Ur säkerhetssynpunkt är miniskotaren Avesta MS38 extra intressant. Den har drivande hjul, en hydrauliskt flyttbar boggie och därtill en rejäl kran som klarar upp till 450 kg. Vagnen kan även utrustas med ett insatsflak och kranen med skopa, för att till exempel köra grus.

– Vi kommer att demonstrera den under mässan, säger Pär Johansson.

Avestavagnen märker av ökad efterfrågan på sina produkter, både i Sverige och på export. Kunderna är såväl äldre som yngre självverksamma skogsägare. De äldre kan med hjälp av olika hjälpmedel fortsätta att arbeta i skogen. För de yngre skogsägarna är mekanisering en självklarhet och ett villkor för att de ska hinna med skogen vid sidan om ett arbete.