Shift2Rail: Integrera Järnvägseuropa

Shift2Rail: Integrera Järnvägseuropa

EU-projektet Shift2Rail, med Trafikverket som en av grundmedlemmarna, vill ta ett helhetsgrepp om hur utvecklingen av järnvägen i Europa kommer att bli.

– En av de viktigaste frågorna är att vi i framtiden har ett Järnvägseuropa som är integrerat och inte att många olika länder jobbar åt vart sitt håll, säger Erik Toller, projektledare för Shift2Rail på Trafikverket.

Målet med Shift2Rail är att genom ett hållbart sätt stärka den europeiska industrin, öka sysselsättningen och utveckla järnvägssystemet för framtida transportbehov.
– Tillsammans är vi många medlemmar och har därför kunnat mobilisera. Därmed kan vi få till det samarbete som krävs för att kunna lyfta och testa nya saker inom vår bransch, berättar Erik Toller under ett seminarium på Elmia Nordic Rail.
– Det handlar om att ta befintlig forskning, översätta och använda den i redan befintliga anläggningar. Därmed ökas livslängden utan ett behov av reinvestering.

Satsningarna på en konkurrenskraftig järnväg är ett angeläget uppdrag för Trafikverket, som har investerat 200 miljoner kronor i Shift2Rail.Järnvägen ska vara ett inkluderande, prisvärt och tillgängligt alternativ för resor och transporter. Samtidigt som det också ska vara ett miljöanpassat samt klimatsmart alternativ.
– Vi vill vara en helhetslösning, från den digitala lösningen gentemot kund till mekaniken bakom en tågdörr, säger Erik Toller och fortsätter:
– Shift2Train arbetar med effektivitet inom bland annat kostnader, virtuellt kopplade tåg, infrastruktur, digitala lösningar och godstransport ­– allt för att hitta gemensamma lösningar mellan länderna. Järnvägen har en viktig roll, inte minst i miljöarbetet, och ska kunna konkurrera på marknaden.

Shift2Rail vill integrera järnvägen i Europa. De 28 medlemsföretagen, med säten i 27 av Europas länder, har som målsättning att till 2022 ha en 50 procent bättre punktlighet, ha en fördubblad kapacitet och vara ett klimatsmart alternativ.
– Samarbete gynnar alla parter och just nu har vi 37 olika projekt igång och här kan Sverige vara med och skapa lösningar. Shift2Rail har också fokus på effektivare godstransporter med längre och tyngre tåg, samt ökad automatisering och digitalisering.