Småskalig lammproduktion blir allt proffsigare

Småskalig lammproduktion blir allt proffsigare

Den svenska fårhållningen blir allt mer professionell.

Det märks bland annat på att allt fler producenter satsar på datorbaserade managementsystem.

– Av landets 9 000 besättningar använder 2 500 vårt system, berättar Ulf Andreasson på Elitlamm.

Elitlamm mötte sina användare på Elmia Lantbruk Djur & Inomgård. Trots att flertalet av dem har verksamheten som en småskalig bisyssla, har flertalet valt Elitlamms professionella system som heter Avel & Produktion.

– Även om verksamheten är småskalig, finns en stor medvetenhet om vad som krävs för att hålla hög kvalitet och en vilja att utveckla verksamheten, säger Ulf Andreasson.

Programmet hanterar statistik om djuren på individnivå och kan kopplas till Svenska Fåravelsförbundets härstamningsregister, vilket är en av världens mest moderna avelsvärderingar.

– Vi arbetar direkt mot användarna och ser en stor vilja att utveckla verksamheten. Även om många har små besättningar så finns en professionell inställning i näringen, säger Ulf Andreasson.

Elitlamm följer även trenden inom mjölkproduktionen där allt mer sköts via mobiltelefon eller surfplatta. I lammproduktion, där djuren går ute en stor del av året är det ännu viktigare att ha tillgång till alla uppgifter i fält.