Solen sken över Scanias historiska premiär

Solen sken över Scanias historiska premiär

Det rådde fullt högtryck när skynket föll för Scanias nästa lastbilsgeneration. Det var mycket förväntningar, massor med folk och – inte minst – en stor härlig sol som lyste över den historiska premiären.

Onsdagens publika premiärvisning på Elmia Lastbil kändes högtidlig. För första gången på 21 år presenterade Scania en helt ny bil. En bil som är resultatet av tio års utvecklingsarbete och projektkostnader på runt 20 miljarder kronor. Massor med mässbesökare och utställare var samlade för att se när duken föll och den nya lastbilen blev offentlig. Avtäckningen skedde i dubbla upplagor. En ute och en inne, men märk väl; båda var synkroniserade och skedde exakt samtidigt. Att förlägga detta unika ögonblick på Elmia visade sig vara en fullträff.

– Vi känner en stor stolthet att vi får vara här, att vi får vara i Sverige och att vi dagen efter världslanseringen kan visa att Sverige verkligen är hemmamarknaden för Scania. Det är jätteviktigt för oss, intygar företagets svenska kommunikationschef Peter Kaméus.

Har ni känt från företagets sida att det legat mycket förväntningar i luften och att det är en milstolpe vi upplever?
– Absolut. De senaste två åren när bilarna varit ute på vägarna, om än i kamouflerad tappning, så har surret pågått. Och det har kommit frågor hela tiden. Samtidigt. Det är mer än 20 år sedan vi lanserade den förra. Det är klart att det trappats upp, att vi känner en efterfrågan och nyfikenhet. Det tycker jag att detta visar. Trycket vi haft i dag har ju varit enormt.

Ni hade världspremiären i Paris i går. Hur var den?
– På ett annat sätt. Det var internationellt. Det var mycket tal och starkt fokus på hållbarhet eftersom det är Scanias ståndpunkt i det här, att vi jobbar för den långsiktiga hållbarheten vilket är både naturligt och nödvändigt inför framtiden.
– På sätt och vis var det på en högre nivå i Paris, men här är värmen, här är närheten till kunderna. Här möter vi människorna som verkligen kör våra fordon. Det är enormt.

Detta tar koncernen in i en ny tidsera. Hur stort känns framsteget tekniskt sett?
– Tekniskt är det enormt. Det är en helt ny plattform. Även om det delvis ser ut som förut, vilket är en styrka eftersom det signalerar Scania, är allting ändrat. Går du in i bilen och tittar på förarplatsen är den flyttad lite till vänster och framåt, allt för att ge föraren bättre utrymme och känsla. Vi har också fått starkare kvalitet i inredningen. Vi har fått en dörr som är enorm att stänga – bara en sådan sak! – och det är ett plant hyttgolv.
– Det är också en förbättrad motor. Det är samma drivlina, men vi har märkt att bränsleförbrukningen i och med den nya aerodynamiken på hytten kan minska med så mycket som fem procent. Kanske ännu mer. Så det är mycket som är gjort. Jag tror att den nya 500:an blir en riktig favorit!