Björn Lidbrandt och hans planteringsring i betong som fick utmärkelsen Årets Trädgårdsprodukt 2017.

Stort intresse för årets trädgårdsprodukt

Design Björn Lidbrandts stilrena planteringsring i betong är en riktig säljsuccé. Utmärkelsen Elmia Garden Award för Årets Trädgårdsprodukt 2017 har gett planteringsringen mycket uppmärksamhet och även nya modeller har tagits fram.

Den första prototypen av planteringsringen tog Björn Lidbrandt fram till sin egen trädgård redan för åtta år sen, men först hösten 2014 sökte han mönsterskydd för produkten och startade enskild firma.

– Då gjöt jag alla planteringsringar hemma i källaren, berättar Björn, som än så länge driver företaget Design Björn Lidbrandt vid sidan av sitt heltidsjobb som innesäljare.

År 2016 deltog han för första gången på en mässa med sin planteringsring, Elmia Garden. Han anmälde den då även till tävlingen om Årets Trädgårdsprodukt 2017.

– Det var ett lätt beslut att anmäla min produkt eftersom det inte innebar någon kostnad för mig om jag inte hade blivit nominerad. När jag sen blev nominerad var det värt det eftersom produkten fick synas på flera ställen på mässan och fick mycket uppmärksamhet, säger Björn.

Serietillverkning och vidareutveckling

Utmärkelsen Elmia Garden Award för Årets Trädgårdsprodukt 2017 fick Björn sedan ta emot i våras.

– Det kändes fantastiskt att vinna, säger Björn. Mässan och utmärkelsen gav tydlig feedback på att det finns en marknad, även om det tar tid att jobba in produkten.

Den mediala uppmärksamheten fick både privatpersoner och fastighetsbolag att höra av sig och vilja köpa produkten, som nu säljs i både stenshoppar och handelsbutiker.

– Det är en stor procentuell ökning från tidigare år, som gjort att jag kunnat investera i verksamheten och köpa nya verktyg för serietillverkning. Jag jobbar också med en vidareutveckling av grundprodukten med en delad ring och tittar även på alternativa lättviktsmaterial, berättar Björn.

Både på Elmia Garden och Elmia Park

Under hösten deltar Design Björn Lidbrandt både på Elmia Park 26-28 september och Elmia Garden 4-5 oktober. Idag finns två varianter av planteringsringen, en standardmodell och en som är mer tålig och stabil och anpassad för offentliga miljöer. Båda varianterna finns i tre storlekar och alla visas på mässorna.

– En dröm hade varit att inom fem år kunna leva på företaget och jag väljer att satsa nu när jag har medvind. En led i det är att synas på Elmia Park och Elmia Garden, avslutar Björn.

Läs mer om Elmia Garden Award för Årets Trädgårdsprodukt 2017