Fredrik Johansson, Lincoln Electric, vid simulatorn som ska lära upp nästa generations svetsare.

Svetsbranschen i ny digital tidsålder

Digitaliseringen intar svetsbranschen. Det märks tydligt på Elmia Svets och Fogningsteknik.

– Det är inte rocket science, men förenklar oerhört för företagen. Och vi ligger väl framme i Sverige, menar Mathias Lundin, vd på Svetskommissionen.

Svetsbranschen är inne i en ny tidsålder. Industrin utvecklas allt snabbare och den stora trenden stavas digitalisering, som märks tydligt av på det 2 200 kvadratmeter stora mässgolvet på Elmia Svets och Fogningsteknik.

Force Technology har tagit fram en webbaserad kvalitetsmanual, anpassad helt till kundernas krav.

– Med alla de lagar och regler som finns i svetsbranschen har digitaliseringen förenklat möjligheten att informera kunderna, säger Åke Moen, avdelningschef, Svetsning, Force Technology.

Svenska Elektrod visar en ny digital röntgen som nu börjar ta sig in i svetsbranschen.

– Det har funnits i andra branscher ett tag. Men svetsbranschen är relativt konservativ vilket gör att det inte finns standarder för digital röntgen ännu, vilket gör att det har varit svårsålt, säger Pär Brännström, vice vd på Svenska Elektrod.

Men nu har det fått ett genomslag, menar han.

– Det finns så många fördelar. Det är miljövänligt, det går snabbare, man kan både spara och skicka bilder.

Digitaliseringen kan även användas inom utbildningsväsendet. I Lincoln Electrics monter finns en svetssimulator, där besökare kan sätta på sig en hjälm och lära sig svetsa i en virtuell värld.

– Den stora fördelen är i inledningen av en utbildning, där man framför allt sparar mycket material. Men det spar också tid för läraren som kan utnyttja den tiden till andra saker, Fredrik Johansson, Sales Manager på Lincoln Electric.

Genom simulatorn får man nämligen dokumentation svart på vitt hur man har skött svetsningen och vad man har gjort för rätt och fel. Dessutom visar den siffror på hur mycket materialförbrukning som sparas.