SVMF längtar redan till nästa mässa

En ren och skär succé. Så upplevde Anna-Clara Lindholm, ordförande i Sveriges Verktygsmaskinaffärers förening (SVMF), mässan på Elmia. Hon konstaterar dock att branschen står inför tuffa utmaningar.

I maj gjorde Elmia Verktygsmaskiner mässpremiär i Jönköping och fick sällskap av Elmia Svets och Fogningsteknik, Elmia Automation samt Elmia Plåt.
Flera medverkande företag var inte sena med att lovorda arrangemanget. Även SVMF stämde in i hyllningskören.
– Vi var väldigt nöjda med mässan, säger Anna-Clara Lindholm. Framför allt var det hög kvalitet på utställare och besökare. Känslan var att såväl våra kunder som mässbesökare åkte ifrån Jönköping med ett leende.

SVMF är branschorganisationen för importörer och leverantörer av verktygsmaskiner, plåtbearbetningsmaskiner, verktyg, test- och mätverktyg samt automation/robot i Sverige. Föreningen har redan blickarna mot 2018, när nästa mässa äger rum.
– Vi har börjat förbereda oss och stakat ut kursen. Jag kan tänka mig att det blir mycket fokus på energiförbrukning, miljö och arbetsmiljö då.

SVMF har närmare 60 medlemsföretag som totalt omsätter cirka 3,5 miljarder kronor om året. Marknadstäckningen ligger på cirka 90 procent och föreningens främsta uppgift är att bevaka utvecklingen samt ge information till branschen, myndigheter och organisationer. Med tillförsikt ser Anna-Clara Lindholm positivt på framtiden. Lågkonjunkturen från 2008 tog ett hårt grepp om den svenska tillverkningsindustrin.
– Personligen känner jag att hela marknaden känns ryckig och dessutom har den kort framförhållning. Flera företag har lämnat Sverige för utlandet, vilket är oroväckande. I nuläget är det för få aktörer som drar den svenska marknaden framåt.

Lindholm fortsätter:
– För att konkurrera med övriga världen behöver industrin automatiseras i en större utsträckning. Men jag vill ändå vara positiv och tror att den svenska industrin lever vidare.