Tänk okonventionellt för att hitta lönsamhet

Tänk okonventionellt för att hitta lönsamhet

Tänk lönsamhet för hela företaget, inte lönsamhet för enskilda grödor. Den uppmaningen levererade konsulten och forskaren Håkan Rosenquist vid ett seminarium på Elmia Lantbruk Maskin & Fält.

– Det kan vara lönsammare att lägga marken i träda och syssla med något annat, ansåg han.

Håkan Rosenquist var anlitad av Hushållningssällskapet för att prata om affärskoncept och kalkyler för energigrödor. Men för att använda hans egna ord så är det olämpligt att göra kalkyler för enskilda grödor.

– Idag är gårdsstödet nästan lika stor som företagarinkomsten i Sveriges lantbruk. I många fall får vi inget betalt för vårt jobb, ansåg han.

Här kan energigrödor vara ett alternativ till spannmål och andra grödor som traditionellt odlads på gården. Och att anrättningen spetsat med okonventionellt tänkande. Själv gav han prov på sådant genom att föreslå en trippelsatsning på avfallshantering, salixodling och uppfödning av frigående grisar.

– Vi kan ta hand om avloppsslam och använda det som gödning för salix.

Och för att ta emot slammet ska lantbrukaren kräva rejält betalt. Alternativkostnaden för rening av kväve och fosfor indikerar vad tjänsten kan vara värd för kunden. För ett mindre reningsverk kostar det över 700 kronor per kilo att rena slammet från fosfor.

– Vi pratar inte om ett alternativ till handelsgödsel utan om värdet för kunden av den här tjänsten, förklarade Håkan Rosenquist.

Slammet används för gödning av salix. En salixodling som är äldre än ett år är utmärkt miljö för frigående grisar, visar erfarenheter från Danmark. Odlingen mår dessutom bra av bökande grisar och avkastningen förbättras.

I nästa steg skördas biobränslet. Hur säljs det med största förtjänst? I buntar till värmeverk, som torkad flis eller som tjänsten värme? Det är bara fantasin som sätter gränserna.

Men först som sist handlar det om att göra sin hemläxa. Vad lönar sig bäst? Idag kan det tyvärr vara att lägga åkrar i träda. Men med en genomtänkt affärsidé kan även dålig mark ge bra intäkter och bidra till ett bra resultat för hela företaget.