Johan Bunse, till vänster, är försäljningschef för hela området. Wolfram Krause, ansvarig för utveckling och implementering av gummi och metalldelar, finns med som expert under Elmia Subcontractor.

Unik länkarm i Scanias jättesatsning

När Scania presenterade sin nya lastbilsgeneration i slutet av augusti satt en länkarm från RUPF Industries i såväl hytten som chassit. Nu visas den på Elmia Subcontractor.

– Vi är inte en massproducent av enkla produkter, utan gör komplexa komponenter som få andra klarar av, säger Johan Bunse, försäljningschef på RUPF i Skandinavien.
Scanias nya R-serie visades för första gången inför publik i augusti på Elmia Lastbil. Det var då 21 år sedan som den svenska lastbilstillverkaren presenterade en ny serie och satsningen är en av de största i företagets historia. I hytt- och chassifjädringen sitter en unik länkarm från RUPF Industries där längden är betydligt smidigare att justera än på traditionella länkarmar.
– Vi har tagit fram en patenterad lösning som innebär att det går att justera längden med ett långt verktyg utifrån, utan att behöva meka med skiftnyckel och muttrar. Det är en helt ny uppfinning, säger Johan Bunse och fortsätter:
– Den är liten och osynlig, men underlättar väldigt mycket för operatören.

Familjeägda RUPF Industries har anor från 1859 och huvudkontoret finns i tyska Königstein. Av omsättningen på 150 miljoner euro är ungefär 100 miljoner inom området automotive, exempelvis gummi- och metallkomponenter till tunga fordon, men även bearbetning av metall, pressgjutning och svarvning från stång.
– Allt är kundanpassat och vi har inga standardkomponenter. Vi utvecklar och tillverkar produkterna själva, säger Johan Bunse.
– Det som är speciellt med vårt bolag är att vi har egen tillverkning av plåt samtidigt som vi gör gummiartiklar och länkarmar. Det gör att vi har en viss synergi inom gruppen och målet är att skapa fler synergieffekter.