Unikt samarbete ska digitalisera Sverige

Internet of Things innebär nya möjligheter för den svenska industrin. Ett steg för att lyckas är att bli mer transparent som företag och utbyta idéer med andra. Ett sådant exempel är Combient som besökte Elmia Subcontractor och deltog på scenen under temat ”IoT skapar möjligheter för nya produkter och affärer”.

– I en situation där vi står inför nya teknologier och där innovationsbehovet är stort krävs det ett erfarenhetsutbyte. Sverige har en ganska stark industri med många internationella industribolag som har liknande utmaningar, att då byta erfarenheter kring allt detta är extremt viktigt, säger Patrik Tillman, Senior Relationship Manager på Combient.

Combient startade 2015 och är en sammanslutning av totalt 21 svenska och finska företag från vitt skilda branscher. Bland ägarna finns bland annat Atlas Copco, Electrolux och SEB. Efter hand har företag som Husqvarna, Södra och Kone blivit medlemmar. Visionen är att svensk – och finsk – industri ska bli nummer ett i världen på digital innovation.
– Förutom att utbyta erfarenheter vill vi också attrahera talanger till industriföretagen. Att hitta digital talang har historiskt sett varit svårt. Då kan vi som en mindre aktör kanske visa att det faktiskt pågår mycket som är roligt och att man får jobba med olika industriföretag, inte bara ett enda.
– Den tredje punkten handlar om vikten av att experimentera och att få upp farten, säger Patrik Tillman.

Hur viktigt är det för svenska underleverantörer att hänga med i teknikutvecklingen?
– Jag tror att omställningen är väldigt överväldigande, speciellt för en mindre underleverantör. Det blir: Hjälp, hur mycket resurser ska jag lägga på det här? Samtidigt tror jag inte att det finns några andra alternativ. Antingen går man vidare med att hitta egna lösningar eller så öppnar man upp för att ens kunder kan göra det åt en. Annars blir man irrelevant. Jag tror att det är en extremt dålig strategi att säga: Vi ska faktiskt inte göra någonting.