Tobias Söderlund, till vänster, och Jan-Åke Lindqvist, till höger, från WSI tillsammans med Rikard Florin från Telit. Framför dem, i vitt ovanpå robotgräsklipparen från Husqvarna, syns den smarta miljösensorn.

WSI skapar oväntade affärsområden

Att Internet of Things kan skapa nya affärsområden för industrin är en självklarhet. Men IoT kan också göra en insats för världens klimat. Det svenska företaget WSI har utvecklat en miljösensor som samlar in väderdata från 30 städer världen över. Lösningen finns att se på Elmia Subcontractor.

Miljösensorn placeras ovanpå en offentlig robotgräsklippare från Husqvarna och samlar in klimatdata som exempelvis luftföroreningar och regnmängd. Informationen går sedan vidare till både Husqvarnas moln och till miljöorganisationen Quantified Planet. Än så länge handlar det endast om ett pilotprojekt i 30 städer runt om i världen – från Tokyo till New York – men det visar ändå vilka möjligheter det finns inom Internet of Things.

– I framtiden kommer vi att se fler inbyggda produkter som kan dela med sig av data, säger Jan-Åke Lindqvist, grundare och vd på WSI.

Miljösensorn är framtagen tillsammans med Telit och de båda företagen ställer ut i samma monter precis vid Subcontractor IoT-arena. Två andra spännande lösningar från WSI, som visar på bredden inom möjligheterna med IoT, är det digitala låset Yale Doorman samt de smarta och uppkopplade batterierna från NorthStar.

– Det är ett intressant klientel på Elmia Subcontractor. På andra fackmässor träffar vi mest företag som är precis som vi. Här är kunderna från industrin och vi vill vara med och koppla upp den svenska industrin, säger Jan-Åke Lindqvist.

WSI grundades för 15 år sedan och ingår sedan hösten 2016 i Allgongruppen. Stort fokus ligger på att hjälpa kunden att hitta nya affärsområden med hjälp av IoT – vilket också är ett av budskapen under Elmia Subcontractor.

– Vi kan både tekniken och affärsdelen, och jag tror att vi är snabba på att hjälpa kunden att få pengarna tillbaka. Där gör vi skillnad. Vi har kunskapen hela vägen, säger Jan-Åke Lindqvist.