Göran Manske från ABB

YuMi sänker tröskeln för automation

Kollaborativa robotar är framtiden. Tekniken finns – nu gäller det bara att tillverkningsindustrin vågar investera.

– Vi är inne i ett paradigmskifte, säger Göran Manske från ABB.

”Tillsammans med” snarare än ”ersatt av”. Så beskriver Göran Manske användningsområdet för kollaborativa robotar. De ska alltså inte ersätta den mänskliga kompetensen, utan i stället möjliggöra för yrkesskickligheten.

Detta berättade han på Automationscentralen under Elmia Automation.

– Det är en jättehajp kring kollaborativa robotar och vi är inne i ett paradigmskifte. Just nu händer det mycket kring robotik, säger han och fortsätter:

– Det finns ett stort intresse och många företag vill ha en robot – utan att veta vad de ska ha den till.

I ABB:s sortiment finns den kollaborativa roboten YuMi och den resan började 2006. Då drog ABB igång en förstudie och framför allt såg de möjligheter inom elektroniktillverkningen. Första tanken var att helautomatisera.

– Det blev jättebra och den sprutade ut enheter. Men den tog 1,5 år att trimma in och det är alldeles för lång tid, säger Göran Manske.

Lösningen blev delautomation, det vill säga där det ansågs som lämpligt att automatisera. Samtidigt som de stationer där människans skicklighet var överlägsen fick vara kvar.

– Grundbulten var att sänka tröskeln för automation.

Med YuMi har ABB fått fram en kollaborativ robot som är enkel att använda och som lämpar sig för mindre serier. Samtidigt som säkerheten är inbyggd och, framför allt, tekniken är beprövad genom ABB:s långa erfarenhet.

– Det bubblar inom det här området och vi väntar på att det ska ta fart. Jag ber till er som har produktion att tänka efter, fundera och sedan ta till er tekniken, säger Göran Manske.