Elmia Garden summerar - en buffé av grön inspiration

Elmia Garden summerar - en buffé av grön inspiration

Elmia Garden räknade in många nöjda utställare och besökare när mässan stängde för den här gången. Elmia i Jönköping är en arena att räkna med när branschen inom trädgård samlas.

- Elmia Garden vill inspirera till bättre affärer och ge möjligheter att knyta nya kontakter. Vi erbjuder en mötesplats där vi presenterar trender och man har kunnat ta del av kunskap genom seminarier. Jag tror mässan har spelat en stor roll som en mötesplats. Många har ett stort digitalt nätverk men här har det fysiska mötet kunnat ske, vilket är en viktig del, säger Kristina Andersson.

Nytt för i år var att Elmia Garden gick samtidigt som mässan Elmia Park. Utställare och besökare kunde besöka båda mässorna och få kunskap och inspiration och knyta nya kontakter inom angränsande affärsområden. Totalt hade Elmia Garden 113 utställare och 6182 besökare. Elmia Park hade 181 utställare och 8621 besökare, av dessa valde många att också besöka Elmia Garden.

Flera utställare vittnar om en lyckad mässa
”Vi är alltid med på Elmia Garden! Här får vi träffa alla våra kunder. Det har varit en lyckad mässa och vi har fått mycket kundkontakter. Den här gången fokuserade vi på att ge säljtips till butikerna om hur de kan arbeta med våra produkter vid olika tider på året. Det har vi fått mycket bra genomslag på. Sammantaget tre jättebra dagar, som har gett oss mycket tillsammans med våra kunder.” Stefan Jacobsson, försäljningschef Hasselfors Garden.

”Det här är en helt fantastiskt bra mässa. Vi har haft mycket kunder och ett bra genomslag. Vi har sålt mycket och är väldigt nöjda.” Cecilia Christensson, Västanvinden i Landskrona AB.

”Vi är väldigt nöjda med mässan och det är en fantastisk mötesplats. Det är alltid kul och inspirerande att möta kunder. Jag har personligen haft stor behållning av alla de spännande föreläsningar om framtida trender och hållbarhet. Det har varit superbra. En buffé av kunskap och inspiration” Daniel Lundberg, Nelson Garden

Elmia Garden Trends 2020 presenterades
Jan Rundgren, stylist och designer, bjöd på en exklusiv presentation av vad som kommer att prägla branschen under 2020; Garden Expressions, Flowers & Crafts samt Future Flora. Experter som Fredrik Larsson och Malin Hidesäter bidrog med sina tolkningar av trenderna.

-Jag tycker mässan är väldigt fin och den innehåller många spännande produkter, säger Jan Rundgren, stylist och designer.

2020 Ser vi att interiören avspeglas i material från naturen med sten, trä och glas. Material som håller över en lång tid. Människor söker också efter mer udda och unika uttryck. Blommor och växter med färg lockar. Rabatterna inför kommande säsong får gärna vara fyllda med starka kontrastfärger. Odlingen av växter och grönsaker sker också med avancerat tekniska metoder. Både inom storproduktion eller som hydroponisk odling på fönsterbrädan. Odlingssätt som kommer att behövas med tanke jorden resurser.

Flower Grand Prix vinnaren 2019
Under tävlingen Flower Grand Prix samlas landets ledande florister både som åskådare och deltagare. Detta är tävlingen för blomsterbinderi. De tävlande hade två uppdrag att binda en krans och en bukett i valfri teknik. De hade 90 minuter på sig för varje uppdrag. Årets vinnare blev Marinette Månsson från Blomsterdekoratören. Stort Grattis!

Tack för den här gången – vi ses 2020!
Slutligen vill vi tacka alla utställare och besökare för denna gång och tar nu sikte på Elmia Garden 2020. På återseende!

Elmia AB är ett av Nordens ledande mässföretag och arrangerar årligen olika mässor inom en rad affärsområden, inklusive konferenser och kongresser.