Världens största skogsmässa Elmia Wood lockade 50 000 besökare från hela världen till skogarna söder om Jönköping. FOTO: Örjan Karlsson/Elmia AB

Fortsatt positivt för Elmia

Elmias omsättning 2017 blev 276 Mkr. Det positiva resultatet med en vinst på 6,3 Mkr innebär en avkastning på cirka 6 procent på det egna kapitalet.

Därutöver har Elmia genererat betydande besöksnäringseffekter till kommunen och regionen. Elmias mässor och evenemang lockade drygt 370 000 besökare 2017, cirka 10 000 fler än 2016. Under året arrangerades cirka 25 större mässor på Elmia, bland annat världens största skogsmässa Elmia Wood, Elmia Husvagn Husbil, som varje år förvandlar Elmias utomhusområde till Nordens största mötesplats för de som älskar det mobila livet, och världens största digitala festival DreamHack, som arrangerades både sommar och vinter.

Besökare från hela världen

Elmia Wood, som arrangeras vart fjärde år, lockade cirka 50 000 besökare från hela världen till skogarna söder om Jönköping i början av juni månad, där 555 utställare från 28 länder visade upp nya produkter och tjänster. Stor publik och många besök lockade också de båda tävlings- och mässarrangemangen Elmia Scandinavian Horse Show med världspremiären Elmia Icelandic Power Show.

Jönköpings Rådhus AB förvärvade i augusti den tidigare minoritetens aktier, och blev då ensam ägare till bolaget.

– Den gedigna mässkompetens som Elmias personal besitter gör att Elmia fortsätter leverera i en allt tuffare konkurrenssituation. Elmia behöver utvecklas och förändras - men i balans. Vår omvärld förändras i en allt ökande takt och i samma tempo ökar förväntningarna från varje enskild besökare. Elmias gedigna historia och starka mässportfölj utgör ett stabilt fundament som mötesplats för affärsutveckling och upplevelser och det ska vi bygga vidare på, säger Lotta Frenssen, vd för Elmia AB.

För mer information om Elmia AB kontakta Lotta Frenssen, vd, tel: 036-15 20 38,
mail: lotta.frenssen@elmia.se