​Framtidens djurhållning i fokus på lantbruksmässa

​Framtidens djurhållning i fokus på lantbruksmässa

Den 21-24 oktober 2015 är det dags igen för Elmia Lantbruk Djur & Inomgård, lantbruksmässan där allt som rör djuren och gården är i centrum. Mässans teman är framtidens djurhållning och innovationer för ett effektivt och lönsamt lantbruk

– Framtidens djurhållning är ett viktigt ämne för att säkra framtidens livsmedelsförsörjning, bevara en levande landsbygd och sysselsättningen på landet. Men för att ha en hållbar djurhållning i framtiden krävs teknik och system som främjar god djurhälsa, god arbetsmiljö och som förenklar och effektiviserar arbetet, säger Maria Lindsäth, affärsområdeschef för Elmia Jord & Skog.

Lantbruksmässans teman kommer att märkas på alla de seminarier och aktiviteter som arrangeras under mässdagarna, där många av punkterna kommer att handla om smarta lösningar och innovationer inom lantbruket.

– Mässan sätter fokus på de olika delar som är viktiga för att uppnå god lönsamhet i sin djurhållning. Hur påverkar utfodring, skötsel och miljö djurens hälsa? Vilka hjälpmedel finns för att effektivisera och göra arbetet med djuren säkrare? Vilka nya affärsmöjligheter finns för företagen? Det är några av frågorna som kommer att lyftas under mässan, säger Maria Lindsäth.

Djuren står även i fokus på mässans arenor med riksutställningar för mjölk- och köttdjur, fårklippningstävlingar och andra uppvisningar.

Även lantbruket som framtidsbransch är i centrum på Elmia Lantbruk Djur & Inomgård. Det blir extra satsningar för ungdomar från naturbruksgymnasieskolorna under mässan, bland annat genom olika aktiviteter och seminarier.

– Det är viktigt att visa upp möjligheter till framtidsyrken i branschen. Därför är det också viktigt att visa upp smarta lösningar och innovationer som ger utveckling, säger Maria Lindsäth.

Elmia Lantbruk Djur & Inomgård, 21-24 oktober 2015

Elmia Lantbruk Djur & Inomgård är Sveriges största lantbruksmässa och den viktigaste mötesplatsen för alla som arbetar med eller är intresserade av djurhållning och inomgårdsutrustning. Mässan arrangerades senast hösten 2013 och samlade nästan 22 000 besökare. Fokus för Elmia Lantbruk Maskin & Fält 2015 är framtidens djurhållning.

www.elmia.se/lantbrukinomgard