Innovationer och framåtanda på Elmia Fastighet

Innovationer och framåtanda på Elmia Fastighet

Elmia Fastighet befäste återigen sin position som landets ledande fastighetsmässa – ett forum för nya idéer kring byggande, tekniska innovationer och inte minst nya viktiga samarbeten som kan gynna fastighetsmarknaden. Premiären för Matchmaking på mässan mellan olika företag visade sig också vara ett riktigt lyckokast.

– Det här var ett bra och effektivt forum att hålla sig uppdaterad genom. Jag har fått djupare kunskap inom områdena och varje företag har haft något nytt att komma med. Det är viktig kunskap jag tar med mig hem och jobbare vidare med, säger Lennart Lindkvist, Energicontroller på Klövern AB, som äger och förvaltar 3 miljoner kvm kommersiella fastigheter och hann träffa sex olika företag.

Energieffektivisering var premiärområdet för Matchmaking på Elmia Fastighet. I korta, förbokade möten kunde fastighetsägare med konkreta projekt möta utställare inom de områden som de valde.

Innovationer och utveckling

Bostads- och stadsutvecklingsminister Mehmet Kaplan talade vid sin invigning av Elmia Fastighet om regeringens förslag för hur bostadsbristen ska lösas och finansieringsstöden för det. Vid en rundtur på mässan fick han bland annat se en drönare med IR-kamera, som tagits fram för att kunna inventera fastigheter från ovan och detektera och dokumentera energiläckor. Ministern framhöll att mässan präglades av innovationer, nytänkande och framåtanda.

– Jag ser många innovativa företag och aktörer som faktiskt gör ett oerhört viktigt arbete för att Sverige ska vara i framkant även när det gäller bostadsbyggande och stadsutveckling, och det är någonting som gläder mig och det visar också att den svenska marknaden har en bredd som är viktig för att det ska kunna bli innovationer och utveckling, sade Mehmet Kaplan.

Hovrande drönare

Många besökare drogs till mässans Drone Zone, där Sky Eye Innovations drönare höll hus och hovrade i luften.

– Intresset under mässan har varit otroligt. Det har varit ett bra tillfälle för oss att via våra samarbetspartners visa upp en teknik som kan revolutionera branschen genom att göra den både säkrare och mer kostnadseffektiv, till exempel genom att ersätta personal i farliga situationer och effektivisera inspektionsarbeten, säger Daniel Sällstedt, vd för Sky Eye Innovations.

Chefline AB, som bland annat säljer lättmonterade utbytessystem för lådhurtsar och garderober, deltog för tionde gången i rad på Elmia Fastighet, sammanfattade ännu en positiv mässa för sin del.

– Mässdeltagandet är en viktig del av vår marknadsföring och det är därför vi är så trogna. Denna typen av mässa är en bidragande orsak till företagets framgång. Vi kommer självklart tillbaka till nästa mässa, säger Bertil Persson, vd på Chefline AB.

Solceller och översvämningsproblematik

Populärt bland besökarna på mässan var även de många seminarierna på scen om bland annat solceller och översvämningsproblematik, som drog stor publik. Fastighetsägarnas egna utbildningar om bland annat effektiv fastighetsförvaltning och stadsplanering ur ett fastighetsperspektiv väckte också stort intresse.

– Det har varit en väldigt stor bredd på årets mässa, branschen har verkligen många spännande nyheter att visa upp. Jag är också glad över att matchmakingen föll så väl ut, med så många nöjda mötesdeltagare. Den ska vi absolut nu vidareutveckla och bredda till fler segment, säger Jakob Hirsmark, mässansvarig för Elmia Fastighet.

Elmia Fastighet arrangerades i år tillsammans med de båda mässorna Elmia Park och Elmia Städ, tre mässor och områden som har många beröringspunkter och tillsammans hade drygt 12 000 besök.

För mer information om Elmia Fastighet kontakta Jakob Hirsmark, mässansvarig, tel: 036-15 22 14, e-mail: jakob.hirsmark@elmia.se