Jätten har vaknat - USA storsatsar på bioenergi

Jätten har vaknat - USA storsatsar på bioenergi

USA har på senare år framställts som världens miljöbuse. Bilden håller på att ändras snabbt och i verkligheten har utvecklingen hunnit längre än vad den federala regeringens agerande ger intryck av.

På konferensen och mässan World Bioenergy 2008 i Jönköping märktes ett stort engagemang från USA. En av invigningstalarna var Paul Dickerson, som representerade det amerikanska energidepartementet.

- Det tog många år att försätta oss i dagens situation och det krävs många år att komma ur den, konstaterade han.

Han tackade näringsminister Maud Olofsson för att Sverige visat vägen. Men USA är på god väg att hinna ifatt, bara under 2007 satsades en miljard dollar på förnybar energiproduktion.

Mycket av arbetet för en bättre miljö sker på delstatsnivå. Ett känt exempel är Kalifornien med tidiga och hårda krav på bilavgaser. Mindre känt är att Pennsylvania, centrum för kontinentens tunga industri med stålverk och kolgruvor sedan flera år bedriver en omfattande satsning på förnybar energi och minskade utsläpp av koldioxid.

På plats i Jönköping fanns Wilfred H. Muskens, ansvarig för delstatens internationella kontakter. Pennsylvania har egen representation utomlands, bl.a. i Skandinavien med Juha Pokela som "ambassadör".

- Mycket av det vi arbetar med är förnybar energi, berättar Wilfred H. Muskens.

Pennsylvanias guvernör Edward G. Rendell har föreslagit att 850 miljoner dollars, fem miljarder svenska kronor, avsätts till en fond för att utveckla ny energiproduktion. De tunga bitarna i det här paketet är bioenergi och solkraft.

- Enligt lag måste en halv procent av vad som investeras i energiproduktion satsas på sol. Det låter inte särskilt mycket, men med tanke på hur mycket som satsas på förnybar energi blir det mycket sol, säger han.

I Jönköping sökte Pennsylvania internationellt samarbete på energiområdet. Intresse finns både för att exportera kompetens som finns i delstaten och medverka till att utländska, gärna svenska, företag etablerar sig i Pennsylvania.

Varför etablera sig i Pennsylvania?

- Här finns en stor och snabbt växande marknad i den tätbefolkad del av USA. Här finns också forskning och finansiering, svarar Wilfred H. Muskens.

Med dagens låga dollarkurs blir det även lönsamt att lägga tillverkning för den växande USA-marknaden i Pennsylvania.