Nu är hela branschen samlad - nu kör vi

Nu är hela branschen samlad - nu kör vi

Idag klockan 9 öppnar dörrarna till mässorna Elmia Park och Elmia Garden. Årets stora branschträff för alla som arbetar inom trädgård och park. Förutom möten med flera hundra utställare kommer här några tips på saker du inte vill missa idag. Varmt välkomna.

Presscentrum är öppet för journalister mellan klockan 8:30-17:30. Du kan pressackreditera dig här.

• Världens bästa blomsterbindare

Under Elmia Gardens första dag arrangeras Flower Grand Prix. En tävling i blomsterbinderi. Den leds av Nicklas Jensen, floristkonsult. Starten går klockan 10.00 i C-hallen och prisutdelning sker klockan 16.30 i C-hallen.

• Årets Perenn med John Taylor

Klockan 10:30 i monter B05:08, i hall B på Elmia Park, presenterar John Taylor, känd från bland annat SVT:s trädgårdstider, Årets perenn. Du hittar det i Svenska Plantskolor och Prydnadsväxtodlares monter som är en samlingsmonter för företag och organisationer inom den svenska trädgårdsnäringen.

• Rösta på din favoritpark att vinna utmärkelsen Elmia Park Inspira 2019

Sju parker i landet tävlar om att bli till årets finaste och mest inspirerande park. De nominerade parkerna finns i Haninge, Sundsvall, Jönköping, Hedemora, Arvika och Sävsjö. Du kan se bilder och läsa mer om parkerna i montern PARK INSPIRA. Här kan du också rösta på din favoritpark under hela mässan. Prisutdelningen sker sista dagen på mässan, 26 september klockan 14 på scen Attrahera.

• Show med nya maskiner

Det har varit väldigt stort intresse från våra utställare att få demonstrera sina nyheter. Ett förslag är att ta en titt på utomhusområdet klockan 15. Under ledning av speaker Anders “skogs-Anders” Strandh visas bland annat klippare och minitraktorer.

• Första gången för konferensen Urban Green Talks

Genom konferens Urban Green Talks tar Elmia Park steget bortom mässa, och blir i ännu högre grad en kunskapsspridare, inspirationskälla och förmedlare och visionära tankar kring gröna stadsmiljöer. Konferensen samlar beslutsfattare och förvaltare. Den pågår hela dagen med start klockan 9 och inleds med ett gemensamt spår där fokus ligger på varför vi behöver gröna miljöer i städerna. Därefter delas konferensen upp i två parallella spår; Trender och framtid och Praktik och projekt.

• Hittar du någon extra grym utställare?

Tycker du att någon av utställaran har en klimatsmart, nytänkade eller på annat sätt publikmagnet till monter? Då kan du nominera den utställaren till Spark Award. Ett pris där de mest framgångsrika och kreativa Elmiautställarna belönas. Du har hela deta år på dig...

Väl mött på Elmia i Jönköping idag :)

Elmia AB är ett av Nordens ledande mässföretag och arrangerar årligen olika mässor inom en rad affärsområden, inklusive konferenser och kongresser.