Ny ansvarig för Elmias skogsmässor

Ny ansvarig för Elmias skogsmässor

Jakob Hirsmark blir ny ansvarig för Elmias skogsmässor, däribland världens största internationella skogsmässa Elmia Wood, som arrangeras vart fjärde år i skogarna söder om Jönköping.

Jakob Hirsmark är 38 år och bosatt i Bankeryd. Han har arbetat på Elmia under flera år. Han har erfarenhet av att leda både nationella och internationella mässor och har bland annat varit ansvarig för VA-mässan, Fjärrvärmemässan och World Bioenergy. Han är även utbildad jägmästare, har erfarenhet från skogsbranschen och är skogsägare.

— Det är ett drömjobb att få ansvara för Elmias skogsmässor. Jag är glad att ha fått det här jobbet, men också ödmjuk inför uppgiften att leda världens mest betydelsefulla skogsmässa, säger Jakob Hirsmark.

Elmias skogssektor är ett av Elmias största verksamhetsområde med en rad välkända mässor och många väletablerade samarbeten med företrädare för skogsbranschen. Förutom Elmia Wood blir Jakob Hirsmark ansvarig för SkogsElmia, MellanskogsElmia, som arrangeras tillsammans med skogsägarföreningen Mellanskog, samt Forest Romania, som arrangeras i Rumänien.

— Det är glädjande att se att vi internt har den kompetens som behövs för det här jobbet. Jakob, med sitt kunnande både inom skogssektorn och mässbranschen, kommer fortsätta utvecklingen av världens största skogsmässa, Elmia Wood, säger Camilla Danielsson, kommersiell chef för Elmia AB.

Jakob Hirsmark tillträder sin nya tjänst under februari månad. Han kommer att vara fortsatt ansvarig för VA-mässan och Fjärrvämemässan, där arbetet med att rekrytera en ny mässansvarig nu påbörjas.

För mer information om Elmia AB kontakta Camilla Danielsson, kommersiell chef för Elmia AB, tel: 036-15 22 07.

Elmia Wood

Elmia Wood arrangeras den 7-10 juni 2017. Den senaste upplagan, 2013, drog 54 200 besökare från 50 länder. 530 utställare visade upp maskiner, tjänster och andra produkter för skogsbruket i hela världen.

MellanskogsElmia

MellanskogsElmia arrangeras 19-20 augusti 2016 i skogarna utanför Sala. Mässan vänder sig till skogsintresserade i Mellansverige.

Forest Romania

Forest Romania är Elmias första skogsmässa som arrangeras utomlands, i Transylvanien i hjärtat av Rumänien. Mässan arrangeras gemensamt av Elmia och tyska DLG och hade premiär 2015. Forest Romania arrangeras nästa gång september 2017.