Olja och gas har stoppat utvecklingen i Kanada

Olja och gas har stoppat utvecklingen i Kanada

Näst efter Ryssland har Kanada den största potentialen i världen för bioenergi. Här finns 400 miljoner hektar skog. Vad som saknas är kunskapen om hur denna resurs effektivt ska förvandlas till energi. Därför skickade Kanada en delegation med 60 deltagare till World Bioenergy på Elmia i Jönköping.

Vad är det som Sverige har som Kanada saknar. Frågan besvaras av Douglas Bradley, ordförande för den kanadensiska bioenergiförbundet.
- Sverige och Finland ligger före resten av världen på grund av att länderna saknar egen olja och gas. Kanada har halkat efter på grund av att vi har olja och gas.

Den kanadensiska delegationen kom till World Bioenergy för att söka kunskap, investeringar och samarbetspartners.
- Vad vi i första hand söker efter är utrustning för att effektivt ta hand och transportera skogsavfall som toppar och grenar. Idag blir det krav i skogen där det bränns eller ruttnar, säger Douglas Bradley.

Delegationen fick stöd av den kanadensiska staten, som ställde ut på mässan. I montern presenterades bland annat en mångmiljonsatsning på att utveckla metoder för tillverkning av andra generationens bränslen. Utländska företag är välkomna att medverka. En av förklaringarna till Sveriges höga andel bioenergi är ett omfattande fjärrvärmenät. Enligt Douglas Bradley är den modellen inte möjlig att överföra till Kanada.
- Istället fokuserar vi på pellets och försöker utveckla en inhemsk marknad, särskild för småhus där pellets kan ersätta olja, säger han.