Elmia Garden hälsar välkommen till årets mässa 26-28 september 2023.

Pressinbjudan 2023: Välkommen till Elmia Garden – Branschens Berså

Den 26-28 september hälsar vi varmt välkomna till trädgårdsmässan Elmia Garden, ”branschens berså”. En grön omslutande mötesplats där förtroliga samtal förs och goda affärer görs. På mässgolvet hittar ni runt 115 utställare från nio olika länder. Årets stora satsning är Den Klimatsmarta Trädgården. Bland upplevelserna finns även den prestigefyllda tävlingen Flower Grand Prix samt utställning av Elmia Garden Trends 2024. I år går Elmia Garden parallellt med mässan Elmia Park.

Elmia Garden är trädgårdsbranschens stora mötesplats. Eller som vi efter årets stora profiluppdatering kallar den: branschens berså. På mässan hittar besökarna de ledande aktörerna inom växtmaterial, odlingsteknik, krukor, trädgårdsdekorationer och andra tjänster och produkter som intresserar den som jobbar inom den gröna näringen.

Se alla mässans utställare här.

Den Klimatsmarta Trädgården

En av Elmia Gardens stora satsningar 2023 är ”Den Klimatsmarta Trädgården” som är en fortsättning på förra årets succé med Elmia Garden-butiken. Det utbildande konceptet fortsätter, men i en helt ny tappning och form. Besökaren vandrar igenom en uppbyggd trädgård där vi ger er enkla, klimatsmarta val på vägen, anpassade för branschen. Den Klimatsmarta Trädgården är ett koncept framtaget av Hasselfors Garden som kommer hålla en föreläsning på plats i trädgården varje dag.

Läs mer om upplevelsen här.

Flower Grand Prix

Direkt innanför dörrarna på Elmia Garden kommer den prestigefyllda blomsterbinderitävlingen Flower Grand Prix gå av stapeln. Den 26 september kan ni se elitklassen göra upp, och dagen efter, den 27 september, pågår debutanttävlingen. De tävlande får två hemliga uppdrag som presenteras först i samband med tävlingen. Tävlingsledare är Nicklas Jensen.

Elmia Garden Trends 2024

I vår upplevelsehall, Hall C, slussas besökarna igenom den stora trendutställningen där Elmia Garden Trends 2024 ger dem inspiration och idéer innan de går in i den stora utställarhallen.

På scenen föreläser trendexpert och designer Jan Rundgren om Elmia Garden Trends 2024. Besökaren guidas genom trendernas värld, där växter, material och färgpaletter sammanflätas på ett sätt som ger en klar vägledning vid framtida inköp.

Föreläsningar som både ger inspiration och kunskap

När ljuset riktas mot scenen i hall C sprakar både inspiration och kunskap. Våra skickliga föreläsare lyfter ämnen kring blomstertrender, biologisk mångfald, teknik och inspiration för florister, invasiva arter och mycket annat.

Se vårt dagsprogram här.

Parallell mässa: Elmia Park

I år går Elmia Garden parallellt med Elmia Park – Sveriges största mässa för utemiljöer. Detta ger besökarna möjlighet att gå på två mässor på samma biljett och därmed tillgång till fler utställare, produktsegment, föreläsningar och upplevelser.

Läs mer om Elmia Park här

Elmia Gardens öppettider

Tisdag 26 september 2023: 09.00 - 17.00

Onsdag 27 september 2023: 09.00 - 17.00

Torsdag 28 september 2023: 09.00 - 16.00

Elmia hälsar media och branschen varmt välkomna!

Pressackreditering

Pressackreditera dig till Elmia Garden här.