Pressinbjudan: Välkommen till Elmia Park – Sveriges största parkmässa

Pressinbjudan: Välkommen till Elmia Park – Sveriges största parkmässa

Nu är det snart dags igen att träffas på Elmia Park, Sveriges största branschmässa för utemiljöer. Mässan hålls den 26-28 september i Jönköping och är en stor mötesplats med tre dagar av möten, utställningar, affärsmöjligheter och framtidsvisioner.

Elmia Park är en etablerad mötesplats för grönytebranschen. Här visar den samlade branschens leverantörer upp sina nyheter och det senaste av maskiner, utrustning, parkmöbler, lekmiljöer, jord- och växtmaterial, bevattning, utegym, tjänster med mera. Kort sagt allt som behövs för effektiv och professionell skötsel av utemiljöer. I år går Elmia Park parallellt med trädgårdsmässan Elmia Garden.

Välfyllt scenprogram
Scenprogrammet på årets Elmia Park erbjuder en intressant mix av ämnen som ger både inspiration och ny kunskap, med en bredd där det finns något för alla.

Vi får bland annat verktyg för att göra offentliga grönområden tillgängliga för fler, argument för grönare städer och varför det är så viktigt med grönska i stadsbilden samt lära oss mer om säkerhet på lekplatser. Det blir föreläsningar om gröna väggar och tak, solpaneler och hantering av Li-jonbatterier och andra programpunkter handlar om utegym, hållbara planteringar och blomlökar.

Cecil Konijnendijk, en av världens ledande stadsskogsexperter, håller föredrag där han bland annat kommer att prata om sin intressanta 3-30-300-regel.

Nytt för i år – utställarnyhetsytan
En nyhet på årets Elmia Park är en gemensam yta inne i mässhallen där vi samlar och presenterar ett antal produkter som är nyheter hos utställande företag. På utställarnyhetsytan får vi se ett 15-tal av branschens intressanta nyheter samlade. Där kan besökarna få inspiration och information om användbara och smarta produkter.

Vinnaren av Elmia Park Inspira utses
Utmärkelsen Elmia Park Inspira kommer traditionsenligt att delas ut på mässan och de nominerade parkerna presenteras i mässhallen. Röstning kan göras på webben innan och under mässan eller på plats på mässan. Den vinnande parken presenteras på scenen torsdagen den 28 september kl. 14.00.

Utomhusområdet sjuder av aktivitet
På utomhusområdet händer det mycket. Förutom alla utställare kommer där även att finnas en showarena med visningar av maskinnyheter kl. 10, 11, 12 och 13 varje dag. Vi bygger upp en multigolfpark, där alla är välkomna att testa discgolf, fotbollsgolf och parkgolf och det blir ett demoområde där utställare kan visa sina produkter löpande under dagarna.

En nyhet på årets utomhusområde är att vi avsätter ett fält för testkörning av professionella batteridrivna åkgräsklippare.

Seminarier om grönyteskötsel för fotbolls- och golfbranscherna
I samarbete med SGA arrangerar vi seminarier för golfbranschen. Smålands Fotbollförbund, tillsammans med Blekinge Fotbollförbund och Östergötlands Fotbollförbund, är samarbetspartners för seminarierna för fotbollsbranschen.

Trädgårdsanläggarna visar anläggningsarbete
En av våra samarbetspartners på Elmia Park sedan flera år tillbaka är Trädgårdsanläggarna i Sverige. Liksom tidigare år kommer de att visa anläggning av en utemiljö med hjälp av elever från trädgårdsskolor inne i mässhallen.

Parallell mässa – Elmia Garden
I år går Elmia Park parallellt med en annan mässa inom den gröna näringen – trädgårdsmässan Elmia Garden. Detta ger besökarna möjlighet att gå på två mässor på samma biljett och de får därmed tillgång till fler utställare, föreläsningar, upplevelser och ett större produktsegment.

- Det är fyra år sedan vi senast genomförde Elmia Park och nu ser vi fram emot att äntligen få öppna grindarna igen om ett par veckor, säger Eva Francke, projektledare för Elmia Park.

Elmia Park hälsar branschen och media varmt välkomna till Elmia och Jönköping den 26 till 28 september!

Mässans öppettider
Tisdag 26 september: Kl. 09.00-17.00