Pressinbjudan: Elmia Solar sätter fokus på ny teknik inom sol, laddning, lagring och installation

Den 13–15 februari 2024 är det dags för första upplagan av Elmia Solar – Nordens nya mötesplats för solenergibranschen. På grund av det ökade energibehovet i Sverige står branschen inför en snabb teknikutveckling och förändringar i regelverk. Detta är något som kommer att vara högaktuellt både på scenen och på mässgolvet.

Pressackreditering >>

Elmia Solar samlar 120 utställare som visar ett brett utbud av produkter och lösningar – alltifrån solpaneler och växelriktare till energilagring och elbilsladdning.

– Mer än en tredjedel av de 120 utställarna är utländska företag. Det är ett tydligt tecken på att mässan nått ut och accepterats av de stora aktörerna i Europa. Naturligtvis är vi också glada över den stora responsen bland svenska företag och organisationer, säger Elin Rickardsson, mässansvarig för Elmia Solar.

Två scener tar plats på mässan

På den stora scenen kommer aktuella frågor som säkerhet, flexibilitet i elsystemet och återvinning av solcellsmoduler att lyftas. Men även nationell och internationell utveckling inom solenergibranschen, och för Sverige viktiga teman så som byggnadsintegrerade solceller eller en kombination av jordbruksverksamhet och solparker. Alla föreläsningar följer något av de tre olika teman: Framtidens energisystem, Säkerhet och Framtidens elnät och markanvändning.

På mässan finns även en poddscen med livesändningar från Elinstallapodden, Futurapodden och Energistrategipodden. Här blir det intressanta intervjuer med talare och utställare samt diskussioner om ny teknik och energiomställningen.

– Vi ser fram emot att skapa en mötesplats där branschen kan dela sin kunskap och både få, och ge, inspiration, säger Elin Rickardsson.

Ett urval från scenprogrammet:

Tisdag 13 februari

10.30-10.55: The future of solar energy in Europe: facts & figures and how to harvest solar’s full potential - Walburga Hemetsberger, CEO, SolarPower Europe

11.00-11.25: Framtidens elnät byggs idag - Christian Roos, Director new connections and services, E.ON Sverige Energidistribution

15.30-15.55: Agrivoltaics - Jordbruk och solenergi i samverkan - Bengt Stridh, teknologie doktor i materialvetenskap, Mälardalens universitet

Onsdag 14 februari
10.00-10.25: Flex från sol, vind, batteri och elfordon får större effekt än elnätet - Dan-Eric Archer, vd CheckWatt

11.00-11.25: Självkörande bilar är snart här - självklart med sol i tanken - Charlotte Eisner, Senior Lead Business Development, CEVT/ZEEKR

Torsdag 15 februari
13.00-13.25: Lagring, sektorskoppling, infrastruktur - en överblick - Mikael Nordlander, Director Industry Decarbonisation, Vattenfall

13:30-13.55: Affärsmöjligheter för solkraft genom att bidra till elsystemets balans - Jenny Lagerkvist, tillförordnad enhetschef Balansmarknad samt expert inom nya rollen leverantör av balanstjänster och Maja Isaksson, teamledare och ansvarig för aktörsdialog och utveckling FCR marknaden, Svenska kraftnät

Se hela scenprogrammet här >>

Varmt välkommen till Elmia Solar!