Elmia Solar arrangeras den 13-15 februari 2024 på Elmia i Jönköping.

Stort internationellt intresse för nya mötesplatsen Elmia Solar

Det fanns en stark efterfrågan om en fackmässa för den snabbt växande solenergibranschen. Nu, ett halvår senare, arrangeras Elmia Solar. Intresset för att ställa ut har spridit sig utanför Europas gränser och flera internationella företag från bland annat Kina, Tyskland och Nederländerna samt de nordiska länderna finns nu representerade bland utställarna. Dessutom har mässan växt med fler produktområden.

– Elmia Solar blev vid lanseringen snabbt internationell på grund av det stora intresset från internationella tillverkare och distributörer. Intresset har överträffat allas våra förväntningar och vi ser fram emot att öppna dörrarna till en välfylld mässhall med ett scenprogram och aktiviteter som verkligen skapar en unik mötesplats för branschen, säger Elin Rickardsson, mässansvarig för Elmia Solar.

Den 13–15 februari 2024 samlar Elmia Solar 115 utställare som visar ett brett utbud av produkter och lösningar – alltifrån solpaneler och växelriktare till energilagring och elbilsladdning. Bland utställarna finns Nordmont, CheckWatt, Fronius, LONGi, SAJ och Ferroamp samt grossister som EWS, Senergia, KP Energy och Aprilice.

Första mässdagen avslutas med ett branschmingel som skapar goda möjligheter att knyta nya kontakter i branschen.

Scenprogram med tre högaktuella teman
Scenprogrammet, som utformats tillsammans med Svensk Solenergi, följer tre tydliga teman: Framtidens energisystem, Säkerhet och Framtidens elnät och markanvändning.

Bland föreläsningarna i scenprogrammet finns bland annat Malin Unger, arkitekt och projektledare på RISE, som kommer att tala om hur vi skapar rätt förutsättningar för byggnadsintegrerad solel, och Charlotte Eisner, Senior Lead Business Development på CEVT/ZEEKR, som kommer att tala om framtidens självkörande soldrivna elbilar.

Andra höjdpunkter i programmet är Johan Lindahl, Tekn. Dr. på Becuerel Sweden som lyfter globala trender inom solcellsindustrin och Mikael Nordlander, utvecklingschef för Vattenfalls industrisamarbeten, som kommer att uppdatera publiken om Vattenfalls syn på energisystemet och framtida lagringsmöjligheter.

– Vi har skapat ett brett och högaktuellt scenprogram på Elmia Solar. Vi tror att många besökare kommer att dras till scenen för att ta del av föreläsningarna under mässdagarna, säger Anna Werner, VD på Svensk Solenergi.

Solteknikdagen arrangeras av Installatörsföretagen
I samband med Elmia Solar, den 13 februari, kommer Installatörsföretagen att arrangera halvdagskonferensen Solteknikdagen. Konferensen syftar till att öka kompetensen och kunskapen inom solteknik och förväntas generera ett stort intresse.