Pressinbjudan: Välkommen till Sveriges största arena för tillverkningsindustrin!​

Den 10-13 maj är det premiär för en stark fyrklöver med inriktning svensk tillverkningsindustri på Elmia i Jönköping.

För första gången samlas hela den svenska tillverkningsindustrin på en gemensam arena – fyra parallella industrimässor som bildar en gemensam plattform för att utväxla och utveckla idéer som leder till nya affärsmöjligheter för hela den svenska tillverkningsindustrin: Elmia Automation, Elmia Verktygsmaskiner, Elmia Plåt och Elmia Svets och Fogningsteknik.

Ett övergripande tema för de fyra mässorna är industrins utmaningar med kompetens, automatisering, digitalisering och global konkurrens.

Varmt välkommen till fyra intensiva dagar om svensk tillverkningsindustri!

Tisdag 10 maj, pressprogram

10.00 Paneldiskussion om digitalisering med representanter från resp. bransch, Scenen, Hall B.

10.45 Sinf presenterar Underleverantörsbarometern, Scenen, Hall B.

11.00 Paneldiskussion AutomaTHINK, Scenen Hall B.

11.30 Presslunch, Café Syd, Kongresshuset.

Övriga programpunkter, ett urval:

Tisdag 10 maj

13.00 Digitalisering – möjligheter och utmaningar för svensk industrin, Philipp Ramin, M.Sc. (Univ.), German Innovation Centre for Industry 4.0, Plats: Rydbergsalen. (föranmälan krävs)

13.00 Automation för trä- och möbelindustrin, Hall B, konferenssal B3, ingång vid rulltrappan, Lobby Syd.

Onsdag 11 maj

10.00 Reducera skrotet, öka produktiviteten och öka vinstmarginalen, Håkan Nilsson, Camcoil, Plats: Scenen, Hall A.

13.00 Varför flyttar företag tillbaka produktion från lågkostnadsländer? Per Hilletofth, prof. logistik, Jönköpings University, Scenen, Hall B.

Torsdag 12 maj

10.00 Temadag: Kollaborativa robotar, debatt med robotleverantörerna, Automationscentralen, Hall D, monter D07:65.

13.30 Produktion 2030, Inspection by vision in production – kvalitetskontroller direkt under produktion, Luleå Tekniska Universitet, Scenen, Hall B.

Fredag 13 maj

10.15 Digitalisering – den fjärde industrirevolutionen, Tomas Lagerberg, Reserch Manager, Automation Technologies AB, ABB CRC, Automationscentralen, Hall D, monter D07:65.

Läs mer om industrimässorna här:

Elmia Automation http://www.elmia.se/automation/

Elmia Verktygsmaskiner http://www.elmia.se/verktygsmaskiner/

Elmia Plåt http://www.elmia.se/plat/

Elmia Svets och Fogningsteknik http://www.elmia.se/svets/

Ackreditera dig här: http://www.elmia.se/automation/For-press/Pressackreditering/

För mer information kontakta:

Henrik Landén, mässansvarig, Elmia Verktygsmaskiner och Elmia Automation, tel: 036-15 22 57

Tanja Lundberg, mässansvarig, Elmia Plåt och Elmia Svets och Fogningsteknik, tel: 036-15 21 03

Karin Sjögren, kommunikationsansvarig, tel: 036-15 20 22