Smakstart för Elmia Vårsalong

Smakstart för Elmia Vårsalong

Vinprovning, läckra avsmakningsmenyer från lokala stjärnkrogar, badrumstips och lokalt producerad korv och ost. Elmia Vårsalong hade mycket att fresta med som lockade besökare till helgens premiär på Elmia i Jönköping.

– Det här var ju premiären för ett helt nytt koncept här på Elmia. Vi lägger de första byggstenarna för att skapa en riktigt bra samlingspunkt för alla. Vi märker efter den här helgen att det finns saker att förbättra men vi är på rätt väg, säger Jörgen Nyström, mässansvarig för Elmia Vårsalong.

Elmia Vårsalong hade i år sällskap av Mitt kök-mässan, Hem & Villa och inspirationsforumet Elmia Trädgård. I Mitt kök-mässans ”Food Court – Smaka på Jönköping” dukade några av Jönköpings bästa restauranger upp läckerheter gjorda på lokalt producerade råvaror. På en biljett kunde man smaka varsin utvald godbit hos Restaurang Sjön, Den Småländska Kolonin, Grand Hotel, Ester Kök & Bar och Hooks Herrgård.

Grand Hotel i Jönköping passade på att lansera sin nya bakelse, ”Grands passionerade bakelse”, inspirerad av både regionen och årstiden vid sin presentation av sitt klassiska Afternoon Tea, som kunde avnjutas både lördag och söndag på Elmia Vårsalong. Bakelsen, med passionsfrukt bland ingredienserna, pryds av en vättervåg i choklad.

Korv, ost och vin

De lokala producenterna hade dukat upp ett stort utbud av korv, ost och annan hantverksmässigt tillverkad mat. Det finns ett mycket stort och spännande matutbud i den småländska regionen, och utbudet lockade många besökare att både smaka och handla.

Ett annat nytt inslag på Elmia var avsmakningen av vin, möjligheten att med alla sinnen kunna prova olika viner och få kunniga tips och råd av experter.

­– Vinprovningen har tagits emot väl, det har varit populärt. Många är intresserade och kunniga om vin och här finns förslag på många fler aktivitet och program att gå vidare med till nästa års mässa, säger Jörgen Nyström.

Stort trädgårdsintresse

Många mässbesökare passade också på att få tips och råd av bygg- och badrumsexperterna på Hem & Villa, dit man kunde ta med sig skisser och ritningar för att få hjälp på vägen.

Att säsongen för utelivet är på gång märktes tydligt hos flera av utställarna. Jönköpingsföretaget Svenska Utekök lanserade sitt nya egentillverkade utekök i kompaktlaminat på Elmia Vårsalong och möttes av stort intresse.

– Vi har fått mycket positiv respons på mässan. Besökarna uppskattar att köket är både lokalproducerat och har så bra hållbarhet. Detta gör att vi nu även funderar på en internationell lansering, berättar Emil Blücher på Svenska Utekök.

Inspirationsforumet Elmia Trädgård kompletterade Mitt kök-mässan och Hem & Villa och bjöd på populära föredrag, bland annat om årets trädgårdtrender.

Många mässbesökare uttryckte samtidigt önskemål om ett större trädgårdsforum med både fler aktivitetet och trädgårdsprodukter.

– Det finns en stark efterfrågan här som vi tar till oss. Detta är en helt ny mässa för oss och vi har nu lagt en grund och vet vilka områden vi ska förbättra och vad vi ska gå vidare med. Totalt sett är vi nöjda med responsen både från besökare och utställare, säger Jörgen Nyström. Vi vet att det tar tid att sätta ett nytt mässkoncept och med helgens erfarenheter i bagaget börjar vi redan nu planeringen för nästa år, avslutar Jörgen.

FAKTA Elmia Vårsalong 2015:

Antal utställare: 129

Antal besökare: 6007