Starkt mässår med internationell riktning

Starkt mässår med internationell riktning

Mässor fortsätter att vara den bästa plattformen för kombination av samverkan mellan människor och idéer som ger affärsmöjligheter. Elmia AB i Jönköping gjorde ett starkt mässår 2015 och utvidgade dessutom sin verksamhet internationellt.

— Genom målinriktat och hårt arbete har vi hållit oss till vår kärnverksamhet och arrangerat mässor och möten med flera besökarrekord. Vi har haft en oerhört intensiv och rolig höst med tolv stora egna fackmässor som har gått fantastiskt bra, säger Robert Sumberesi, vd för Elmia AB.

Nära 300 000 personer deltog under året i mässor, konferenser eller andra evenemang. Elmia arrangerade totalt 16 fackmässor, flera med internationell inriktning. Den nya fackmässan NordDrill, som vänder sig till borrbranschen i hela Norden, fick ett mycket starkt och positivt mottagande, och Elmia Subcontractor befäste återigen sin position som norra Europas ledande underleverantörsmässa med en växande andel internationella utställare och besökare.

Internationell mässutveckling

Det blev också internationell mässpremiär med Forest Romania, som blev en stor succé inom skogsbranschen i Rumänien. Elmia deltog också för första gången på världens största lantbruksmässa, Agritechnica i Hannover, där nio svenska företag och organisationer tillsammans visade upp svensk innovationskraft, med mässor som en viktig del i processen för att lansera nyheter.

De årliga evenemangen DreamHack, världens största datorfestival, och Skandinaviens största bil- och MC-mässa, Bilsport Performance & Custom Motor Show, fortsätter att locka storpublik. I år blev det också klart att DreamHack blir kvar på Elmia i Jönköping minst till 2018.

Industrimässor och hästfest

Elmia förvärvade två industrimässor och skapade en helt ny plattform för fyra starka samverkande industrimässor – Elmia Verktygsmaskiner, Elmia Svets och Fogningsteknik, Elmia Automation och Elmia Plåt – som arrangeras tillsammans våren 2016. Bland nya evenemang som skapades under 2015 märks också Elmia Game Fair Skåne, med premiär i augusti 2016, och Elmia Scandinavian Horse Show, det nya superevenemanget inom ridsport med tävlingar, auktioner och mässa, som får premiär i oktober 2016.

– Vi fortsätter att arbeta på den inslagna vägen med att skapa intressanta mötesplatser som förenar idéer och människor. Genom att göra professionella högkvalitativa mässor är vi med och skapar affärsmöjligheter i flera stora och betydande branscher, och vi ser med stor tillförsikt fram mot våra kommande evenemang 2016,säger Robert Sumberesi.

För mer information om Elmia AB kontakta Robert Sumberesi, vd, tel: 036-15 20 18.