Succédebut för Forest Romania

Succédebut för Forest Romania

Det professionella skogsbruket i Rumänien har fått en efterlängtad mötesplats och utställarna är lyriska över den första upplagan av skogsmässan Forest Romania i Transylvanien.

Utställarna lovordar mässans koncept att enbart fokusera på det professionella primärskogsbruket. För den rumänska marknaden är det helt nytt med en så tydligt avgränsad branschmässa.

– Under mina fyra år på företaget har vi aldrig deltagit på en mässa som gett oss så många värdefulla kundkontakter, säger Ovidiu Stănciulescu, Product Manager för Terra România.

Företaget säljer bland annat maskiner och utrustning för virkestransporter och virkeshantering, men är även verksamt inom bygg- och anläggningssektorn.

Lätt lunnare

– Jag tror på den här mässan som en viktig framtidsmässa, säger Anders Strömgren, återförsäljaransvarig på John Deere Forestry för Europamarknaden.

John Deere presenterade tillsammans med sin rumänska återförsäljare Elmas den nya stamlunnaren Timberhawk, som är designad av Haas Maschienenbau i Tyskland. Den ingår inte i produktprogrammet hos John Deere, men visades på förfrågan från återförsäljarna. Timberhawk är med sina nio ton betydligt lättare än amerikanska lunnare och har vinsch. Mått- och viktförebild är Timberjack 240C.

– Den har tagits fram för att passa den Sydeuropeiska marknaden så timingen för oss att visa den här på Forest Romania var perfekt. Vi tror att detta är ett bra sätt att komplettera utbudet av maskiner för våra återförsäljare, säger Anders Strömgren.

Uppskattade demonstrationer

En av de bärande idéerna bakom Forest Romania är att ny teknik ska visas upp i arbete så att besökarna med egna ögon kan se hur den fungerar.

– Resultatet av de besökarintervjuer som gjordes under mässan visar att det här var uppskattat. Besökarna ger mässan höga betyg över lag och demonstrationerna på skogsslingan får toppbetyg, säger Anamaria Deliu, projektledare för mässan.

Forest Romania 16-18 september 2015 samlade 60 utställare som tillsammans representerade mer än 130 olika organisationer och tillverkande företag. Mässan besöktes av drygt 1 600 personer.

Forest Romania arrangeras av Elmia AB från Sverige och DLG från Tyskland. Nästa mässa planeras till september 2017.

För mer information, kontakta:

Anamaria Deliu, Project Manager: +40 754 636 800, +46 70 418 29 04, anamaria.deliu@elmia.se

Torbjörn Johnsen, Elmia, +46 70 646 16 86, torbjorn.johnsen@elmia.se

Reiner Hofmann, DLG, +49 172 5437 157, r.hofmann@dlg.org

Läs mer om Forest Romania här: http://www.elmia.se/en/forestromania/?epslanguage=sv