Växtrum i Lerum är en av tre nominerade parker i Elmia Park Inspira 2023.

Vilken park vinner utmärkelsen Elmia Park Inspira 2023?

På Elmia Park, Sveriges största parkmässa som går av stapeln 26-28 september, är det dags att utse vinnaren i Elmia Park Inspira 2023. En jury har valt ut och nominerat tre av de anmälda parkerna.

Juryn har bedömt de anmälda bidragen utifrån kriterier såsom rofylldhet, artrikedom, vildhet och rymd och har valt att nominera:

• Kvastekulla Griftegård i Partille
  • Lysekils Stadspark
  • Växtrum i Lerum

Vilken park som vinner titeln Elmia Park Inspira 2023 avgörs av allmänheten och av de som besöker mässan Elmia Park i Jönköping den 26-28 september. Vinnaren presenteras under en prisceremoni på scenen den 28 september kl. 14.00.

Utförliga presentationer om varje park finns på Elmia Parks webbplats och kommer även att finnas på mässan i Elmia Park Inspiras monter B07:04. Röstning sker både via webben och på plats på mässan.

Bakgrund till tävlingen

Tävlingen Elmia Park Inspira syftar till att lyfta fram våra vackra svenska parker och kyrkogårdar för att inspirera till fler besök och besökare. Att ha tillgång till en park i stadsmiljö påverkar människors trivsel och välmående och offentliga parker och grönområden bidrar till en levande, attraktiv och hållbar stad. Elmia Park vill bidra till en grönare stadsmiljö och lyfta parken.

Utmärkelsen är ett återkommande evenemang på mässan och har delats ut sedan 2013. Tidigare vinnare är:

• 2013: Höganäs Kyrkogård, Laholms Stadspark och Ronneby Brunnspark
  • 2015: Badhusparken, Nybro
  • 2017: Järva DiscGolfPark
  • 2019: Arvika Stadspark

Förutom ära och diplom blir den vinnande parken fotograferad av en professionell fotograf och får därmed en unik portfolio av bilder, vilket ger möjligheter till god marknadsföring framöver.

Juryn består av:

• Ann Richardsson, Tidskriften Landskap