Bokslutskommuniké Q4 2022

2022: Elon befäster sin ledarposition och levererar ett starkt resultat

Fjärde kvartalet 2022

• Nettoomsättningen ökade med 41,3 procent till 1 491,9 MSEK (1 055,5) varav samgåendet med Electra påverkade positivt med 485 MSEK.
• Den organiska omsättningstillväxten var negativ med -5,0 procent (2,0).
• Bruttomarginalen uppgick till 15,2 procent (14,5).
• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 34,5 MSEK (18,4) motsvarande en rörelsemarginal om 2,3 procent (1,7).
• Resultat före skatt uppgick till 37,1 MSEK (20,6).
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 83,7 MSEK (9,7).
• Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,07 SEK (3,11) och efter utspädning till 1,98 SEK (3,11).

Viktiga händelser under kvartalet
Under kvartalet har affärsområdet EM Möbler avyttrats vilket har påverkat rörelseresultatet negativt med 1,6 MSEK samtidigt som kassaflödet har påverkats positivt med 9,0 MSEK. Från och med bokslutskommunikén 2022 har koncernen valt att redovisa omsättningen netto efter reduktion för ersättning till avtalskunder vilket påverkar kvartalets nettoomsättning med -150,8 MSEK och helåret 2022 med -545,8 MSEK. Även jämförelsetalen är justerade. Förändringen påverkar inte koncernens resultat eller ställning utan är endast en klassificeringsförändring.

Januari 2022 – December 2022
• Nettoomsättningen ökade med 29,1 procent till 4 719,3 MSEK (3 656,5),varav samgåendet med Electra påverkat positivt med 1 036 MSEK.
• Den organiska omsättningstillväxten var -1,6 procent (10,1).
• Bruttomarginalen uppgick till 15,4 procent (15,3).
• Transaktionskostnader av engångskaraktär kopplade till samgåendet mellan Elon och Electra har belastat rörelseresultatet med 18,9 MSEK. Utöver detta har 10,8 MSEK redovisats över eget kapital.
• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 49,0 MSEK (65,6) motsvarande en rörelsemarginal om 1,0 procent (1,8).
• Justerad EBIT uppgick till 67,9 MSEK (65,6) motsvarande en justerad EBIT-marginal om 1,4 procent (1,8).
• Resultat före skatt uppgick till 39,1 MSEK (64,8).
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 28,0 MSEK (-110,3).
• Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,24 SEK (9,87) och efter utspädning till 2,15 SEK (9,87).
• Styrelsen föreslår en utdelning på 2,00 SEK per aktie. Motsvarande utdelning från moderbolaget Elon AB var föregående år 3,00 SEK.

Viktiga händelser under perioden
Per den 16 maj genomfördes en apportemission i Elon AB genom riktad nyemission till Elon Group Holding AB på totalt 9 659 223 aktier. Som betalning för aktierna erhölls 100 procent av aktierna i bolaget Elon Group AB. Samgåendet mellan Elon AB och Elon Group AB redovisas som ett omvänt förvärv vilket innebär att Elon AB är det legala moderbolaget men behandlas redovisningsmässigt som det förvärvade bolaget. Elon Group AB är det legala dotterbolaget men behandlas redovisningsmässigt som det förvärvande bolaget.

Tid för webbsändning
Fredagen den 24 februari kl. 09:30

Direktsändningen finns tillgänglig på https://www.youtube.com/watch?v=xYQWz1n-UN8.

Denna information är sådan som Elon AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande fredag den 24 februari kl 07.30.

• retail
  • bokslutskommuniké
  • delårsrapport

Elon är ett ledande företag för den frivilliga fackhandeln inom hemprodukter, och finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. I Sverige finns idag ca 420 Elon-butiker under varumärket Elon och Elon Ljud & Bild. Elon-butikernas fokus ligger på vitvaror och hemelektronik som gör kundens vardag lite enklare. Lokala, drivna entreprenörer med ett starkt varumärke och centrala funktioner som logistik, IT och marknadsföring gör Elon till en stark spelare. Under 2020 mottog Elon priserna som Årets vitvarukedja av Retailer of the Year och Årets ledare vid Retail Awards. 2021 vann Elon sin kategori i Empati Grand Prix.