Elon påbörjar sin största butiksomvandling någonsin

Elon genomgår just nu en stor omvandling för att bli svenskarnas främsta partner i det framväxande smarta hemmet. Allt i hemmet som är kopplat till el ska finnas med i det nya bredare sortimentet. För att tydliggöra förändringen och bättre möta kundernas behov påbörjar butikskedjan därför den största omdaningen någonsin av varumärkets identitet och utformningen av dess över 300 butiker, samtidigt som en ny logo också introduceras.

Med sitt nya butikskoncept vill Elon överge den känsla av produktlager som varit så vanligt förekommande i branschens butiker. Istället läggs fokus på inspiration och lokal vägledning. De nya butikerna är utformade för att snabbt ge en välkomnade känsla, där det personliga bemötandet från de lokala handlarna och rådgivningen står i centrum, snarare än en omedelbar produktvy.

”Vi sätter fokus på människan, både våra kunders behov och våra medarbetares expertis, i en bransch som traditionellt sett lagt alla resurser på maskiner och produkter,” säger Stefan Lebrot, VD på Elon. ”Det är en naturlig del av den större omvandling som företaget går igenom just nu.”

Rummen i fokus

Kunderna, som i många fall står mitt i livet med stress och krav, ska mötas av en butiksmiljö och ett bemötande som underlättar i vardagen och ger en känsla av att komma hem. Därför har de nya butikerna en funktionell, lättnavigerad och flexibel utformning. Genom att presentera produkterna i dess rätta miljö, från hall, vardagsrum, badrum och kök till tvättstuga och städskrubb, ska kunderna få inspiration och vägledning.

”Vår uppdelning utifrån hemmets alla rum, gör det lätt att navigera och hitta rätt,” säger Stefan Lebrot. ”Kunderna kommer också märka att vi breddat sortimentet för att erbjuda lösningar för allt i hemmet som är kopplat till el.”

Nordiska influenser

Det nya butikskonceptet bygger på moderna nordiska materialval och ljussättning, som skapar en välkomnande och avslappnande miljö. Tillsammans med det nya butikskonceptet presenteras även en ny visuell identitet, som också den knyter an till det nordiskt stilrena och moderna.

”Vi skapar en helhet som gör att kunderna känner igen oss i alla kanaler,” säger Stefan Lebrot. ”Vi skapar ett visuellt avtryck med både butiksmiljö och logo som hämtar kraft och inspiration från de moderna nordiska uttryckssätten.”

Smarta val

I butik kommer kunderna mötas av noggrant utvalda produkter och tjänster i varje kategori, som hjälper kunder att snabbt hitta rätt. Eftersom den nya butiksupplevelsen är nära integrerat med webben, kan kunden enkelt beställa kompletterande produkter online, och även hämta ut gjorda beställningar.

”Våra kunder litar på oss och vill att vi förenklar deras vardag genom smarta val,” säger Stefan Lebrot. ”Vi integrerar nu allt mer vårt starka butiksnät och svårslagna service med vår nätförsäljning för att erbjuda både inspiration, utbud och attraktiva priser.”

Mer igenkänning

För att hjälpa kunder att hitta rätt inför, under och efter ett köp, erbjuder Elon olika typer av tjänster, som nu ska göras mer tillgängliga. Med den nya butiksstrukturen, finns ett antal tydliga stödfunktioner i butiken, som kan kännas igen oavsett butik:

• Pick-up, möjligheten att enkelt hämta upp beställda varor
  • E-shop, displayer som länkar den fysiska och digitala handelsplatsen
  • Personlig service, en utformning av butiksingångarna som bjuder in kunden till samtal
  • Återvinning, gör det möjligt att återvinna både produkter och emballage

”De fyra stationerna knyter samman det fysiska och digitala utrymmet, och gör det lätt för kunder att hitta rätt, oavsett om de vill ha rådgivning eller återvinna gamla produkter,” säger Stefan Lebrot. ”Vår satsning på återvinning öppnar också upp för nya möjligheter att återvinna mindre el-produkter utan att behöva ta sig med bil till någon återvinningsstation.”

Nyköping och Arninge först ut

Den nya fomgivningen med skyltar och logo kommer rullas ut under det tredje kvartalet i år. Butikskonceptet kommer rullas ut efterhand och förväntas vara slutfört i alla 300 butiker år 2022. Redan nu är dock två pilotbutiker på väg att färdigställas, i Nyköping och Arninge.

”Elons butiker drivs av fantastiska eldsjälar som kommer kunna anpassa det nya butikskonceptet till sina lokala förutsättningar och lägen,” säger Stefan Englund, ägare till Elon i Nyköping. ”För oss i Nyköping är det fantastiskt att få vara pilotbutik och få möta kundernas reaktioner på det nya välkomnande och inspirerande butiksupplägget.”

För mer information kontakta:

Kommunikationsansvarig Elon Group
camilla.waldmark@elongroup.se

Stefan Lebrot
VD Elon Group
Direct: +46 (0) 10-220 41 46
SMS: +46 (0) 76 76 263 29
stefan.lebrot@elongroup.se

Stefan Englund
VD/Ägare Elon Nyköping

stefan.englund@elon.se

Elon är ett ledande företag för den frivilliga fackhandeln inom hemprodukter, och som finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. I Sverige finns idag ca 300 Elon-butiker. Elons fokus ligger på vitvaror och andra hushållsprodukter som gör kundens vardag lite enklare. Elon finns med kunskap och service på en ort nära kunden, men valet att handla på Elons hemsida och att få varan hemlevererad – eller själv hämta ut i närmaste butik - finns även. Butiken kan också vara behjälplig med bortforsling av kundens gamla vitvara och hjälpa till med installation av den nya produkten.