Hållbart och självgående – svenskar om kökets vitvaror

En ny undersökning från Elon, utförd av YouGov, visar hur svenskar tänker kring vitvaror i köket. Hållbarhet och låg ljudnivå står högt på agendan och undersökningen visar också att diskmaskinen är det som vi har svårast att lära oss använda i köket.

Den nya undersökningen bygger på svar från svenska män och kvinnor i åldrarna 25-50 år, som planerar att köpa hus eller lägenhet inom de närmaste 12 månaderna. Resultatet visar att 9 av 10 värderar lång hållbarhet och energieffektivitet högst när det gäller val av nya vitvaror.

Topplista – viktigast vid köp av nya vitvaror

1. Lång livslängd – 90%
  2. Så energisnåla som möjligt – 79%
  3. Vitvarornas design – 73%
  4. Alla vitvaror från samma märke – 36%
  5. Att vitvarorna är nylanserade på marknaden – 19%

”Det finns en allt större efterfrågan på produkter som håller år efter år, både för att det är bättre för plånboken men även för planeten,” säger Camilla Waldmark, PR & kommunikationsansvarig på Elon. ”Vi märker också att allt fler är pålästa när det gäller energiförbrukning och tar med det som en viktig faktor i kalkylen.”

Topplista – viktigast vid köp av kyl och frys

Undersökningen visar att grundläggande funktioner som låg ljudnivå och automatisk avfrostning är långt viktigare för svenskar än smarta internetkopplade funktioner, när det gäller köp av kyl och frys. 66 procent önskar också kyl och frys som separata enheter istället för kombiskåp.

Detta är viktigast:

1. Låg ljudnivå – 89%
  2. Automatiskt avfrostning – 71%
  3. Inbyggd ismaskin – 22 procent
  4. Smart kylskåp/internet – 18%

Vitt på svart

När det gäller färg på vitvarorna är det mer delade åsikter än någonsin. 40 procent av befolkningen vill ha vita vitvaror, och 40 procent önskar rostfria vitvaror. Undersökningen visar dock att yngre i något högre utsträckning föredrar rostfritt och äldre i något högre utsträckning föredrar vita vitvaror.

”Det här har gått i vågor de senaste decennierna där vi under vissa perioder önskat mer rostfritt, för att sedan gå tillbaka mer till det vita,” säger Camilla Waldmark på Elon. ”Nu visar undersökningen att vi landat i något sorts jämnviktsläge, där folket är helt delade i frågan.”

Integrerat

Undersökningsresultatet visar att svenskar i huvudsak föredrar integrerade snarare än fristående vitvaror. 52 procent önskar en integrerad/inbyggd spis, 51 procent önskar en integrerad/inbyggd diskmaskin och 59 procent önskar en integrerad/inbyggd mikrovågsugn.

När det gäller köksfläkt så är dock folkets åsikter mer delade. 44 procent önskar att köksfläkten är dold medan 36 procent vill ha den synlig så att den blir ett designinslag i köket. Undersökningen visar att det i högre utsträckning är männen som vill att köksfläkten synlig, 45 procent, att jämföras med 32 procent av kvinnorna.

”Längre bak i tiden var det givet att fläkten skulle vara dold och inbyggd i köket,” säger Camilla Waldmark på Elon. ”Men numera, med de vackra fläktkåpor som finns på marknaden, väljer allt fler att gå i motsatt riktining och verkligen låta fläkten ta plats.”

Ugn, spis och diskmaskin

När det gäller andra vitvaror, som ugn och diskmaskin, så ligger mycket fokus på bekvämlighet. 56 procent av svenskarna önskar att ugnen har självrengöringsprogram och 40 procent vill ha en integrerad matlagningstermometer. Diskmaskinen ska å andra sidan vara tyst, 81 procent, och ha både barnlås och schemalagd start, 37 procent.

”När det gäller spisar visar undersökningen också att fler än 6 av 10 föredrar induktionshäll, att jämföras med att endast 14 procent föredrar glaskeramikhäll och 6 procent gasspis,” säger Camilla Waldmark på Elon. ”Det är tydligt att vi vill att det ska vara enkelt att både använda och underhålla våra vitvaror.”

Topplista – svårast att använda

Allt är dock inte smärtfritt i hemmet. 12 procent upplever svårigheter med att använda diskmaskinen och 8 procent kämpar med köksfläkt eller ugn. Undersökningsresultatet visar att något fler män, 14 procent, tycker det är utmanande att hantera köksfläkten, att jämföras med 4 procent av kvinnorna. Det är också fler män som upplever det krångligt att hantera spis, kyl och frys.

Detta har vi svårt att använda

1. Diskmaskinen – 12%
  2. Ugnen – 8%
  3. Köksfläkten – 8%
  4. Spisen – 6%
  5. Mikrovågsugnen – 4%
  6. Kyl/frysen – 3%

”Det är också viktigt att komma ihåg att en majoritet, 54 procent, inte upplever några problem att använda någon vitvara i köket,” säger Camilla Waldmark på Elon. ”Vi erbjuder olika typer av tjänster för att säkerställa att allt fungerar som det ska och ingen ska behöva ha 00:00 blinkandes på ungsklockan i decennier.”

Detta stressar oss

Det vi har svårast att klara oss utan är kyl och frys. Undersökningen visar att fler än 6 av 10 svenskar skulle bli mest stressade om dessa vitvaror gick sönder. Mindre allvarligt är det med utrustning som mikrovågsugn eller köksfläkt.

Mest stressande om det går sönder

1. Kyl/frys – 62%
  2. Spisen 15%
  3. Diskmaskin 6%
  4. Köksfläkt, 4%
  5. Ugn, 3%
  6. Mikro, 3%

”Det är en mardröm för många att behöva slänga mat på grund av att kyl eller frys gått sönder,” säger Camilla Waldmark på Elon. ”Det är också därför så många prioriterar lång livslängd på sin utrustning och vi ser även allt fler vitvaror med olika typer av larm för att förhindra detta.”

För mer information kontakta:

Camilla Waldmark PR & kommunikationsansvarig Elon Group
Mobil: +46 (0)70 570 11 94
camilla.waldmark@elongroup.se

• elon
  • retail
  • detaljhandel
  • hållbarhet
  • undersökning
  • vitvaror
  • kök
  • nybyggnation

Elon är ett ledande företag för den frivilliga fackhandeln inom hemprodukter, och finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. I Sverige finns idag ca 420 Elon-butiker under varumärket Elon och Elon Ljud & Bild. Elon-butikernas fokus ligger på vitvaror och hemelektronik som gör kundens vardag lite enklare. Lokala, drivna entreprenörer med ett starkt varumärke och centrala funktioner som logistik, IT och marknadsföring gör Elon till en stark spelare. Under 2020 mottog Elon priserna som Årets vitvarukedja av Retailer of the Year och Årets ledare vid Retail Awards. 2021 vann Elon sin kategori i Empati Grand Prix.