Ett grönare segel

Elvström Sails har utvecklat laminatet eXRP, som är en exklusiv segelduk gjort av återvunna petflaskor från havet vilket öppnar för att driva segelbranschen i en mer hållbar riktning.

"Vi är glada över att kunna erbjuda ytterligare ett alternativ med tonvikt på ett mer hållbart val - det vi kallar ett EKKO-alternativ", - säger utvecklingschef Flemming Christensen.

Fler seglare tänker på miljön

Totalt har 50% av våra laminat kunder i europa valt eXRP och vi ser att ännu fler i de nordiska länderna gör ett aktiv miljöval och väljer eXRP.

Kom förbi vår monter på båtmässan 2023 för att se, känna och röra på detta unika material, valt av allt fler medseglare.

Återvunnet material

Huvudkomponenterna i laminatduken är UV-skyddsfilm, yttre taft och fibrer bestående av återvunnen polyester. Duken finns i fem olika vikter och sedan den första lanseringen har vi ytterligare förstärkt materialet med en liten andel UPE-fibrer. Idag är eXRP-laminatet tillverkat av upp till 95 % återvunnet material.

Kombinationen av de svarta polyesterfibrerna och den vita taften ger en ljusgrå look.

"Vi har under lång tid i nära samarbete med leverantören arbetat med att ta fram laminatet. Laminatduken används i tri radial design och kan användas till flera olika segeltyper”, säger Flemming.

Konkurrenskraftigt alternativ

Den nya eXRP-laminatet är inte bara ett mer hållbart val, utan samtidigt en konkurrenskraftig lösning. "Priset är i nivå med liknande high-end polyesterlaminatdukar på marknaden idag, det gör det gröna valet enkelt”; säger Flemming Christensen. Materialet är mycket formstabilt och lätt att rulla ut och in.

Test på Dehler 38SQ samt på labb

Nu har materialet funnits på marknaden i två år och det finns många nöjda seglare på vattnet. Innan laminatet lanserades 2021 testades det på en Dehler 38SQ under två är med mycket bra resultat. Tester som gjorts i labb där man jämfört eXRP med ett annat traditionellt cruisinglaminat och utsatt materialen för vind, kyla samt uv strålning visar att eXRP står sig bättre.

En hållbar resa

Det ligger i tiden att ge mer kraft åt hållbara lösningar.

"Vi har stort fokus på hållbarhet och arbetar kontinuerligt med att ta fram återvunnet material, precis som vi naturligtvis också har koll på processerna i vår produktion i stort. All energi vi använder i produktionen kommer till exempel från vindkraft. Vi är naturligtvis beroende av våra partners i branschen och inser att vi bara är en del av lösningen, men från vår sida arbetar vi målmedvetet med den agendan.” -säger marknadschef Lise-Lotte Møhring Larsen.

Ytterligare info

Vi visar gärna upp seglet i vår monter C02: 26

Kontakt info.

Niels Flohr Elvström Sails Sweden +46 730 60 84 96,

Boka gärna ett möte på båtmässan. klicka här för att boka ett möte.