Hagström-utställning på Fotomuseet i Sundsvall

HAGSTRÖM – GITARRER FÖR ALLA
Utställning på Fotomuseet i Sundsvall; vernissage 5 juni 2010

De flesta har på något sätt kommit i kontakt med musikföretaget Hagström, som var verksamt åren 1925–1983. Många har spelat på instrument och utrustning som byggts, importerats eller sålts av Hagström, ofta i någon av de som mest 48 butikerna. Företaget hann bygga närmare en miljon dragspel, gitarrer, förstärkare och andra tillbehör. Innan de kommunala musikskolorna kom i gång lärde över 70 000 svenskar sig att spela musikinstrument tack vare Hagströms musikskolor.

Den som inte själv musicerar har ändå säkert hört instrumenten på skiva, radio och TV. Världsartister från ABBA till Zappa (både Frank och sonen Dweezil) har spelat på Hagströmgitarrer. Andra namn är Elvis Presley, Jimi Hendrix, The Eagles, Genesis, Paul McCartney & Wings och Nirvana (Kurt Cobain och Pat Smear). Och naturligtvis har mängder av svenska artister, från Owe Thörnqvist och Sven-Ingvars via Hoola Bandola Band och Tomas Ledin till Cardigans, Mando Diao och Sahara Hotnights, använt Hagströmutrustning.

Historien om Hagströmgitarrerna är kanske mest intressant; hur företaget ställde om från dragspelstillverkning när rockmusiken kom i slutet av 1950-talet. Designmässigt är gitarrerna intressanta också för att Hagström på ett kreativt sätt i konstruktionen kombinerade gammalt dragspelsmaterial med moderna finesser från t ex flygindustrin.

Utställningen Hagström – gitarrer för alla speglar epoken dels i gamla bilder ur företagets arkiv och i gamla annonser och annat reklamtryck, dels i nya bilder tagna av fotograferna Jenny Gabrielsson och Viktor Wrange.

Utställningen är producerad av Fotomuseet i Sundsvall i samarbete med författaren och journalisten Mikael Jansson, som skrivit två böcker om Hagström. Det är ur hans bok Super Swede – Hagströms gitarrer 50 år (Reverb 2008) om Hagströms gitarrtillverkning, som många av bilderna kommer.

I samband med vernissagen kommer också ett antal både gamla och nya Hagströmgitarrer att ställas ut och ett antal musikgrupper att spela. Fotoutställningen pågår under hela sommaren.

Tid och plats: Fotomuseet, Magasinsgatan 12, Sundsvall; vernissage lördag 5 juni kl 14.00. Fotomuseet håller öppet tisdagar–fredagar kl 12.00–17.00, lördagar kl 12.00–15.00.

För mer information:

Petter Österlund, Fotomuseet, petter@fotomuseet.se, tel 060-19 25 34

Mikael Jansson, mikjans@gmail.com, tel 0733-707 111 (även pressbilder)

• hagström
  • museum