Em homes expansion – butiker lämnar Möbelmästarna för Electrakedjan

Franchisebaserade möbelkedjan Em home är sedan förra hösten i en expansionsfas som präglas av god tillväxt. Efter satsningar som förbättrar förutsättningar för lokala entreprenörer ansluter sig fler och fler butiker till kedjan. I sommar får de 34 Em home-butikerna sällskap av två nya butiker då Antnäs och Bodens Möbelaffär, tidigare medlemmarna i Möbelmästarna, ansluter sig till kedjan.

När Em home förvärvades av Electra Gruppen AB i slutet av 2018 var en del av uppdraget att utveckla butikskedjan med starkare e-handel, effektivare affärssystem och modern logistik. Under 2019 har ett intensivt arbete pågått och nu står kedjan redo inför den omställning som branschen står inför de kommande åren.

- Vi är glada att ha kommit i dialog med så många duktiga entreprenörer, som ser potential och möjligheter i det vi håller på att bygga upp, säger Per Sjölin, Kedjeledare för Em home.

Entreprenörerna Tomas Sundqvist och Björn Kempe, som äger butikerna i Antnäs och Boden, har tidigare varit medlemmar i kedjan Möbelmästarna. De kommenterar bytet av kedja:

- Vi är övertygade om att ett starkt kedjevarumärke är en förutsättning för att kunna driva sin verksamhet framöver. Med Em home får vi ett känt varumärke och tillgång till flera funktioner som till exempel bra affärssystem. Vi får även tillgång till Electras logistikapparat, samtidigt som vi kan utveckla verksamheten efter våra lokala förutsättningar.

Idag finns Em home med 34 butiker runt om i Sverige och på Åland. Tillväxten skapar större inköpsvolymer och rätt prisförutsättningar, och ger också en starkare position på marknaden, något som är viktigt för att driva fler kunder till de lokala butikerna.

- Tillskottet i Antnäs och Boden utgör en stark utveckling i regionen med två mycket duktiga entreprenörer i framkant. Vi ser positivt på framtiden och kommer att öka tillväxten under året med fler butiker runt om i Sverige, avslutar Per Sjölin.

Electra har under senaste året vuxit med många nya entreprenörer som anslutit sig till bolagets olika varumärken, där bland annat Elon Ljud & Bild och Ringup ingår.

- Vi har idag en helhetslösning inom retail och branschens starkaste erbjudande för att kombinera central effektivitet med lokalt entreprenörskap. Vi driver redan flera kedjekoncept inom olika branscher och räknar med att bredda ytterligare. Vårt helhetserbjudande inom lager, logistik, IT, ekonomi, försäljning och marknad ökar effektiviteten och sänker kostnaderna för de anslutna butikerna, precis som i fallet med Em home, förklarar Anneli Sjöstedt, VD för Electra Gruppen.

Samtidigt som Antnäs och Boden, konverterar till Em home, kommer nuvarande butik i Luleå att avveckla sin verksamhet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Sjölin, Kedjeledare Em home: per.sjolin@emhome.se, 070-675 84 93
Tomas Sundqvist, Delägare Antnäs och Boden: tomassundqvist@hotmail.com, 070-3118092

• butiker
  • emhome
  • tillväxt

Om Em home
Em home är en franchisekedja med ca 34 butiker i hela Sverige samt på Åland, som alla ägs och drivs av engagerade lokalaentreprenörer. Sedan starten 1964 jobbar alla butiker för att erbjuda heminredning som ger uttryck för våra kunders personlighet och för att ge bästa service. Sedan hösten 2018 ägs Em home av Electra Gruppen AB.

Om Electra Gruppen (publ) orgnr. 556065-4054
Electra är verksam inom två affärsområden, Retail och Logistik & IT. Retail utvecklar och driver koncept för butikskedjor, som Elon Ljud & Bild, Em home och RingUp. Logistik & IT utvecklar och driver moderna IT- och webblösningar i kombinatio med lagerhållnings- och distributionstjänster för tredje parts räkning. Företaget har sitt kontor och huvuddelen av sin verksamhet i Kalmar. Bolagets aktie (ELEC) är börsnoterat på Stockholmsbörsen Nasdaq OMX, Small Cap.