Gå direkt till innehåll
Robert Persson Asplund axlar rollen som chefspsykolog och forskningschef i Empowered Health.

Pressmeddelande -

Empowered Health välkomnar topprekrytering av nyckelexpertis inom psykologi och forskning

Robert Persson Asplund axlar rollen som chefspsykolog och forskningschef i Empowered Health och tar plats i bolagets management-team för att leda tjänste- och produktutveckling inom samtliga affärsområden.

Robert tillför expertis från kliniskt arbete, forskning, utveckling och ledning inom primärvård, psykiatri, neurorehabilitering och företagshälsovård. Han spelade en central roll i att utforma och implementera multimodal stressrehabilitering och digitala stresshanteringsprogram i flera sjukvårdsregioner i Sverige. I sin senaste tjänst som chefspsykolog på en av de största företagshälsovårdsleverantörerna i Skandinavien, ledde Robert affärsutveckling inom flera affärsområden.

I sin roll som chefspsykolog på Empowered Health kommer Robert att ansvara för utveckling och kvalitetssäkring mot kunder och partners inom näringslivet, hälso- och sjukvården samt läkemedelsindustrin. Stort fokus kommer att ligga på tjänsteutvecklingen av WorkLife, bolagets erbjudande av marknadens enda sammanhållna lösning för att förbättra anställdas och organisationers hälsa och prestation genom ett systematiskt och proaktivt arbetssätt.

– 1,5 av Sveriges fem miljoner anställda, upplever någon form av arbetsrelaterade besvär. Besvär som leder till minskad produktivitet och som för med sig enorma kostnader för såväl företag som för samhället. Samtidigt vet vi att 80 % av all ohälsa skulle kunna upptäckas tidigare och problem därmed förebyggas. Här ser vi en enorm förbättringspotential, säger Robert Persson Asplund, och fortsätter:

– Många organisationer erbjuder sina anställda hälsoundersökningar, medicinska kontroller och olika typer av kartläggningar. Men, när vi väl upptäcker problemen har det oftast gått för långt, vilket gör att insatser per definition är reaktiva. WorkLife innebär ett systemskifte där vi genom genom en lättillgänglig och sammanhållen leverans, ett systematiskt och proaktivt arbetssätt, samt ett dedikerat och multiprofessionellt team, driver förändringen mot verksamhetens mål och levererar ett tydligt värde för anställda, chefer och organisationen.

Theodor Jikander, VD på Empowered Health kommenterar topprekryteringen:

– Vi är väldigt stolta över att välkomna Robert till vårt team, och vi ser vi stora möjligheter att utveckla vårt erbjudande till näringslivet och möjliggöra ett kvalitativt prediktivt och preventivt arbetssätt, där precisionsinsatser sätts in vid ett tidigt skede. Tillsammans med våra kunders HR och ledningar arbetar vi systematiskt med alla medarbetare och chefer för att nå verksamhetens mål.

SLUT

Om Robert Persson Asplund

Robert är legitimerad psykolog, organisationskonsult och disputerad forskare (PhD). Han har utvecklat och validerat digitala vårdprogram mot bland annat utmattningssyndrom, insomni och ångest och har lett flera randomiserade kontrollerade studier (RCT). Robert handleder forskningsprojekt vid bland annat Linköpings universitet, Karolinska institutet och Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH). Han drivs av att utveckla, implementera och utvärdera digitala tjänster inom hälso- och sjukvård, näringslivet och läkemedelsindustrin.

Om WorkLife

Empowered WorkLife är marknadens enda holistiska lösning för att förbättra anställdas och organisationers hälsa och prestation, genom ett systematiskt och proaktivt arbetssätt.

WorkLife är en produkt utvecklad av Empowered Health, ett svenskt medtechbolag som grundades 2017. Företaget har idag 29 anställda på kontor i Stockholm, Göteborg och Lund, och verksamhet i tre länder. Några av Empowered Healths andra produkter är Healo, STAAR och HCC. Tillsammans med akademiska partners och kunder inom vården och läkemedelsindustrin förbättrar vi populationens hälsa genom att digitalisera, förenkla och förbättra patient- och vårdresor.