Nyvalda styrelsemedlemmar tar Empowered Applications till den globala marknaden

Det svenska medtechbolaget Empowered Applications, med produktfamiljen Healo, har under pandemin sett stark utveckling och tillväxt och har nu genom strategisk tillsättning av styrelsemedlemmar från life science och investmentvärlden positionerat sig väl för vidare expansion.

Tillsammans med akademiska partners och kunder inom vården och läkemedelsindustrin förnyar bolaget hälso- och sjukvården genom att digitalisera, förenkla och förbättra vårdprocesser.

Den strategiska styrelserekryteringen är ett led i utvecklingen av verksamheten, tillsammans med strukturering av bolagets kapitalresning samt styrning gentemot nya ägare. Därigenom står bolaget färdigt att placeras på den globala marknaden inom medtech och digitala vårdverktyg.

Eva Sjökvist Saers har gedigen erfarenhet av styrelsearbete med uppdrag för såväl noterade som onoterade bolag inom life science och är ordförande för det strategiska innovationsområdet Swelife. Hon är disputerad apotekare från Uppsala Universitet och har en bakgrund från läkemedelsindustrin med mer än 10 år på AstraZeneca inom F&U och mer än 10 år som VD för APL, Apotek Produktion & Laboratorier AB.

Jag bidrar med min erfarenhet från affärs- och verksamhetsutveckling och ser fram emot att tillsammans med styrelse och ledning vidareutveckla Healo och Empowered Applications. säger Eva Sjökvist Saers.

Lars Bergkvist, som är utbildad civilingenjör vid Linköpings Tekniska Högskola, har mångårig erfarenhet från kapitalmarknaden bland annat inom analys och corporate finance. Lars har i över 20 års tid förvaltat svenska aktier hos Nordea Investment Management, AMF Pension och Lannebo Fonder.

–Det är med stor entusiasm jag tar mig an uppdraget som styrelseledamot i Empowered Applications. Företaget är mycket väl positionerat för att möjliggöra det vi alla önskar — en bättre, mer effektiv och kundanpassad hälso- och sjukvård, säger Lars Bergkvist.

Empowered Applications VD, Theodor Jikander avslutar:

Med basen på den svenska marknaden som har hög digital acceptans och välutvecklad digital infrastruktur, har nu Empowered Applications nått en hög mognadsgrad och befinner sig i skalbart läge tillsammans med kunder med global horisont. Jag ser fram emot att arbeta med den nu stärkta styrelsen för att ta företaget till nästa nivå.

SLUT

Om Empowered Applications

• Org. nr. 559093-0722
  • Företaget grundades 2017 och har kontor i Lund, Göteborg och Stockholm.
  • Styrelseledamöter: John Patrick Berlips, ordf.; Lars Bergkvist, Sara Forssberg, Theodor Jikander, Eva Sjökvist Saers

Empowered Health develop and implement Human Medtech.

Designed for people. Built for populations. Based on evidence.

Theodor Jikander

Presskontakt CEO and Founder / VD och grundare Management 070-714 75 40 / +46 70 714 75 40 LinkedIn

We develop and implement Human Medtech.
 Designed for people. Built for populations. Based on evidence.

Empowered Health is a Swedish digital medtech developer. We offer secure and compliant cloud solutions to healthcare and life sci companies. Our mission is to increase patient treatment and therapy adherence and self-efficacy by designing and implementing effective and proactive digi-physical digital health and care pathways.

Empowered Health
KIVRA 559093-0722