Costadilà 330 SLM - kultvinet som nu lanseras över hela landet

För femte året i rad släpps Costadilà 330 SLM på Systembolaget småpartier och i år kommer det finnas bredare än någonsin. Över 50 butiker kommer att ha vinet på hyllorna och naturvin är inte längre ett storstadsfenomen utan även på platser som Luleå och Gammelby kommer man nu kunna gå till sin lokala Systembolagsbutik och köpa vårt favoritvin.

Costadilà 330 SLM görs som vanligt på druvan Glera (druvan som används i prosecco). Druvorna, handplockas från gamla utvalda vinodlingar, det skalmacereras i cirka en vecka vilket ger den lätt orangea färgen och druvmusten får jäsa spontant utan tillsatser.  Efter jäsning på ståltank så tillsätts lite druvmust från samma skörd vid buteljering vilket sätter igång en andra jäsning på flaskan. Under den här jäsningen bildas jästfällning som stannar i flaskan och det är det här som har gett vintypen dess italienska namn; Col Fondo - "på botten". Vinet har en härligt hög syra, citrusdoft, lite brödighet av jästfällningen och mineralitet som gör det utsökt som aperitif gärna tillsammans med chark, boquerones, chips med löjrom etc.

Verksamheten startades i hjärtat av prosecco-distriktet 2006 av Ernesto Cattel som tillsammans med sina vänner lyckades förverkliga sin idé om att göra ett ärligt vin utan tillsatser med metoder som mer eller mindre hade glömts bort i den industrialiserade vinproduktionen, framför allt när det gäller prosecco. Till en början togs det inte emot särskilt väl i området, särskilt inte av det lokala prosecco-konsortiet som ansåg att "så där får inte en prosecco se ut eller smaka". Internationellt blev dock vinet en stor succé och fanns snart på Michelin-restauranger över hela världen och idag så har väldigt många prosecco-producenter en "col fondo" i sitt sortiment.

Costadilà 330 SLM lanseras 16 september på ett 50-tal Systembolagsbutiker det går också att beställa med artikelnummer 90115 199 kr. För att komma till vinet på Systembolagets hemsida, klicka här

Staffan Fredén

Presskontakt VD, Sommelier Sverige 0730745642