Fyra viner Sicilien på Systembolaget

Sedan drygt tre år så har En halvpall importerat Elios underbara viner från Sicilien. Nicola och Guido startade Elios av kärlek till naturvin och med en övertygelse om att de druvor som deras släkter i årtionden sålt till industrin skulle kunna utgöra grunden för viner av riktigt hög kvalitet. Deras viner hyllas av press och vindrickare runt om i världen och när italienska vinguider som Slow Wine gör sina årslistor så återfinns ofta Elios viner i toppen. Även USAs främsta skribent och författare vad gäller naturviner Alice Feirring har flera hyllat deras viner. Och nu går det alltså få tag på fyra av deras viner via Systembolaget.

Elios Modus Bibendi Bianco 2019 (Art nr 5505901) - ett vitt vin gjort på druvan Grillo. Ett vitt vin med medelfyllig kropp och friskhet. Här finns örtighet men även smak av citrus och melon. Ett vin som gjort för en pasta vongole eller en fisk- och skaldjursgryta. Säljs i 3-pack.

Elios  Modus Bibendi Macerato 2018 (Art nr 5484901) - orangevin gjort på de tre sicilianska druvorna Grillo; Zibbibo och Cataratto. 20 dagars skalmaceration ger ett vin med gyllen färg och doft som påminner persikomarmelad men även jasminte. Den koncentrerade doften av solmogen frukt till trots så är det här ett torrt vin som gör sig bäst till hårda lagrade ostar, kryddiga kycklingrätter eller varför inte en nordafrikansk lammgryta med aprikoser och pistaschnötter.

Elios Modud Bibendi Katamacerato 2019 ( Art nr 5506101) - orangevin på druvan Cataratto. Elios har låtit vinet dra med druvskalen i sju dagar och resultatet är ett orangevin med rejäl strävhet som balanseras upp av druvans friska syrlighet. Resultatet är ett vin som fungerar utmärkt till lagrad pecorino eller smakrika pastarätter till exempel med sardeller,  chilipeppar och fänkål.

Staffan Fredén

Presskontakt VD, Sommelier Sverige 0730745642