Vinprovningar och nyheter i Beställningssortimentet.

Nu i oktober så har vi massor med roligt på gång, vinprovningarna drar igång igen och flera spännande lanseringar i Systembolagets beställningssortiment är på gång.

En stor nyhet är att vinprovningarna flyttar till Södermalm och Cykelcafé Le Mond, först ut är en provning under temat "Vad är ett naturvin?" där man får prova sex italienska naturviner. Under provningen berättar vår utbildade sommelier om vad som skiljer naturvin från konventionella viner samtidigt som man får smaka allt från naturligt bubbel, vitt orange, jämföra viner utan tillsatta sulfiter med viner med en gnutta sulfiter tillsatt. Naturligtvis pratar vi även om vilken mat som vinerna passar till och i provningen ingår lite passande snacks. Första provningen är 12/10 och kostar 600 kronor. Bokningar tas emot på info@enhalvpall.se

Under Oktober kommer vi även att lansera en hel del viner på Systembolagets beställningssortiment. Först ut är Vinlåda XLVII som innehåller tre viner från Vinproducenten La Visciola strax söder om Rom. Rosa och Piero är något av mästare på den lokala druvan Cesanese och deras viner röner är hett eftertraktade på grund av den höga kvaliteten och det mycket begränsade produktionen (man producerar färre än 10.000 flaskor). I den här lådan har vi samlat tre viner från deras finaste vingårdslägen Ju Lattaro och Vignali där druvorna odlas i järnrik jordmån och Mozzatta som ligger lite högre och på kalkrik mark. Just Mozzatta 2018 har för övrigt fått 95 (av 100) i betyg av den ansedda italienska årliga vinguiden Dr Wine.  Vinlåda XLVII (art nr 54625) lanseras 17/10 och kostar 1395 kr för tre viner. OBS Mycket begränsad upplaga på denna.

18/10 lanseras Lammidia Bianchetto och Lammidia Rosh på Beställningssortimentet. Viner kommer man kunna beställa i trepack. Dessa josiga viner från Abruzzo görs på de lokala druvorna Trebbiano och Montepulciano. De här två vinerna är Lammidias har funnits med i stort sett sen Lammidia startades och den härliga friska fruktigheten är lika omisskännlig som etiketterna med handavtrycken.  Rosh (art nr 54200) och  Bianchetto (art nr 54161) 246 kr/st

En vecka senare släpper  vi Vinlåda XLVIII med idel orangea viner för den som har förälskat sig i skalmacererade viner. Sete Alimento kommer från södra Lazio och görs på den lokala druvan Ottonese. Fem dagars skalkontakt ger det här vinet sin karaktör; det här är ett riktigt matvin som namnet antyder. Alimento betyder livsmedel på italienska. Till exempel en svamppasta sitter inte fel till det här vinet. Från Emilia Romagna kommer Casébianco som är en välasvtämd blandning av druvnorna Malvasia, Ortugo och Marsanne. Ett vin som på samma gång är elegant och slankt i sin stil som flörtigt med de blommiga tonerna från Malvasia. Gott till pumparavioli eller en oststinn risotto. Det sista vinet i lådan är Dead End Wine från de vulkaniska kullarna utanför Vicenza. Druvan är Pinot Blanc och musten har skalmacererats i några dagar, resultatet är ett vin som är någonstans mellan ett kraftigt vitt vin och ett oranget vin. Det här passar utmärkt till ostar, eller vegetariskt som ugnsstekt ostronskivling med rostade hasselnötter. Vinlåda XLVIII (art nr 58621) 881 kr går att beställa 24/10.

Staffan Fredén

Presskontakt VD, Sommelier Sverige 0730745642