En tredjedel av hela produktionen av kultbubblet till Systembolaget

Det italienska vinet Costadilà 330 SLM har under flera år florerat på vinbarer, Michelinrestauranger och i vinmagasin över hela världen och nu fjärde året i rad så lanseras det på Systembolagets Tillfälliga Sortiment. Den här gången så går inte mindre än 3000 flaskor till Sverige. Den totala produktionen av vinet 330 SLM är 9000 flaskor.

Vinet är ett av de allra mest kända italienska naturvinerna och kanske det mest omtalade naturbubblet från Veneto i nordöstra Italien. Vinodlingarna ligger i hjärtat av proseccodistriktet och företaget startades 2006 som en motreaktion mot de industriellt framställda vinerna. En grupp vinintresserade vänner med Ernesto Cattel i spetsen ville producera vin så som deras far- och morföräldrar gjorde.

Druvorna, handplockas från gamla utvalda vinodlingar och druvmusten får jäsa spontant utan tillsatser. När vinet buteljeras så häller man på lite druvmust från torkade druvor vilket sätter igång en andra jäsning på flaska vilket skapar naturliga bubblor. Man låter sedan jästfällningen vara kvar i flaskan, vilket ger ett lätt grumligt vin. När Costadilà startades så var det här en bortglömd metod i stora delar av vinvärlden, inte minst i Prosecco-området, men numera serverar varje vinbar med självaktning ett grumligt mousserande vin med hög syra och framträdande fruktighet inte minst här i Sverige.

Costadilà 330 SLM görs på druvan Glera (samt andra lokala druvor), det skalmacereras i cirka en vecka för att få en lätt orange färg. Smaken på vinet är mycket frisk, med mjuka bubblor, lime och citron, mineralitet och viss brödighet. Vinet går utmärkt att dricka nu, men blir ännu bättre om det får ligga till sig till nästa sommar (eller längre). Costadilà 330 SLM lanseras 5 oktober på utvalda Systembolagsbutiker med artikelnummer 94244, pris: 195 kr. (I en tidigare tidsplan angavs 28/9 som säljstart). För mer info staffan.freden@enhalvpall.se

• Dryck

En halvpall importerar viner från några av Italiens mest kända naturvinsmakare. Vi levererar både till restauranger och Systembolaget samt håller egna vinprovningar.

Staffan Fredén

Presskontakt VD, Sommelier Sverige 0730745642