Morgonträning i Almedalen tillsammans med ICA, välj mellan löpning, simning eller cykling. På bilden syns löpare under Lidingöloppet 2016. Foto: Peter Holgersson / BILDBYRÅN

En Svensk Klassiker i Almedalen 2017

En Svensk Klassiker kommer för femte året i rad att finnas på plats i Almedalen under nästa vecka och arrangera samt delta i seminarium, paneldebatter och arrangera sin populära morgonträning.

- Vi vill med vårt deltagande ta ännu ett kliv mot vår mission att göra Sverige och svenskarna friskare. I Almedalen får vi möjlighet att engagera företagare och politiker samt lyfta de projekt vi redan gör för ökad folkhälsa genom bl.a. Skolklassikern, ICA-klassikern och Special Olympics-klassikern, säger Michael Thorén VD En Svensk Klassiker

Interaktivt seminarium

Förra årets storsatsning från En Svensk Klassiker var trendrapporten: Svenskarna om hälsa och motion. Rapporten och opinionsundersökningen, som gjordes tillsammans med Novus, tog tempen på hur svenskarnas tränings- och rörelsevanor såg ut.

I år fortsätter satsningen på att undersöka svenskarnas rörelsevanor, men nu med fördjupat fokus på barn och ungdomars attityd till rörelse och träning. I Almedalen arrangerar En Svensk Klassiker ett interaktivt seminarium där deltagarnas slutsatser, vävs ihop med den kvalitativa och kvantitativa undersökning som gjorts under våren. Allt material publiceras sedan i en trendrapport som presenteras i sin helhet i augusti.

- Det känns väldigt spännande och intressant att resultatet av vårt interaktiva seminarium kommer lyftas in i årets trendrapport, på så vis tar vi tillvara på all den kompetens som finns bland deltagarna under Almedalsveckan, en helt unik samlingsplats för samhällets opinionsbildare, säger Michael Thorén VD En Svensk Klassiker.

Morgonträning med ICA

Intensiva dagar kräver planering för att hinna med sin dagliga motion och träning, därför bjuder En Svensk Klassiker tillsammans med ICA in till sin populära morgonträning måndag – torsdag. Välj mellan löpning, simning eller cykla på elcykel.

Samling är vid ICAs tält, Hamnplan H234 och är öppen för alla. Träningspasset avslutas med frukost, framtagen av ICAs dietister i samband med ett mikroseminarie 08.15-08.30.

En Svensk Klassiker i Almedalen 2017

Måndag

Tid: 07.30 – 08.30 Plats: ICAs tält, Hamnplan H234 Anmälan: Ingen föranmälan
En Svensk Klassiker bjuder tillsammans med ICA in till morgonträning med morgonjogg och/eller simning i öppet vatten med våtdräkt samt mikroseminarium med Åsa Linares Norlin, paralympier och 2:e vice ordförande i Parasport Sverige.

Tid: 19:30 Plats: Scandic Hotel Visby, Färjeleden 3 Anmälan: Krävs
Rullstolsrace: En Svensk Klassikers VD Michael Thorén möter Thomas Fogdö i ett rullstolsrace. Arrangör Svenska Parasportförbundet. Kräver föranmälan.

Tisdag

Tid: 07.30 – 08.30 Plats: ICAs tält, Hamnplan H234 Anmälan: Ingen föranmälan
En Svensk Klassiker bjuder tillsammans med ICA in till morgonträning med morgonjogg och/eller simning i öppet vatten med våtdräkt samt mikroseminarium med Anja Nordenfelt tillsammans med En Frisk Generation.

Tid: 08.30-10.00 Plats: St Hansgatan 18 Anmälan: Ingen föranmälan
Seminarium, arrangör: En Svensk Klassiker ”Framtidens utmaningar kring barn och ungas hälsa”. Interaktivt seminarium där deltagarnas slutsatser kommer bli en del av årets trendrapport från En Svensk Klassiker.

Tid: 13.00 Plats: Strandvägen H513 Anmälan: Ingen föranmälan
Seminarium arrangör: Grant Thornton "Är idrotten tillräckligt inkluderande?" En Svensk Klassikers VD Michael Thorén deltar i panelen

Onsdag

Tid: 07.30 – 08.30 Plats: ICAs tält, Hamnplan H234 Anmälan: Ingen föranmälan
En Svensk Klassiker bjuder tillsammans med ICA in till morgonträning med morgonjogg och/eller simning i öppet vatten med våtdräkt samt mikroseminarium med Musse Hasselvall, känd träningsprofil och ungdomsförebild.

Tid: 10.00 Plats: ICAs tält, Hamnplan H234 Anmälan: Ingen föranmälan
Seminarium, arrangerat av ICA “Vem har egentligen ansvar för barn och ungdomars fysiska aktivitet?” En Svensk Klassikers VD Michael Thorén deltar i panelen.

Torsdag

Tid: 07.30 – 08.30 Plats: ICAs tält, Hamnplan H234 Anmälan: Ingen föranmälan
En Svensk Klassiker bjuder tillsammans med ICA in till morgonträning med morgonjogg samt mikroseminarium med Christina Karlsson, ICA-dietist.

Kontaktperson 1:

Roland-Philippe Kretzschmar, Raw Agency, 0708-888598